Connect with us

Administratie

Raport ANI: 99 de conflicte de interese în proceduri de achiziție publică valoare de 240 de milioane de euro

Mihaela Tîrpan

Publicat

la

Prin intermediul sistemului PREVENT, Agenția Națională de Integritate a emis, în perioada aprilie – iunie 2019, 9 avertismente de integritate pentru potențiale conflicte de interese în proceduri de achiziție publică în valoare totală 433,6 milioane lei (aprox. 91,6 milioane euro).

În perioada de referință, sistemul PREVENT a analizat, în vederea prevenirii conflictului de interese, un număr de 4.487 de proceduri de achiziție publică.

Dintre aceste proceduri, aproximativ 15,5% se referă la contracte finanțate din fonduri europene. Totodată, aproximativ o treime din totalul procedurilor conțin 20.984 de contracte subsecvente (loturi).

În analiza PREVENT au fost luate în considerare date și informații cu privire la 1.332 de autorități contractante, 6.456 de operatori economici și 120.944 de persoane, reprezentanți ai instituțiilor publice și ai ofertanților.

Rezultate în perioada 20 iunie 2017 – 30 iunie 2019

Prin intermediul sistemului PREVENT, Agenția Națională de Integritate a emis, în perioada 20 iunie 2017 – 30 iunie 2019, 99 de avertismente de integritate pentru potențiale conflicte de interese în proceduri de achiziție publică în valoare totală de 1,13 miliarde lei (aprox. 240,32 milioane euro).

Potențialele conflicte de interese semnalate de sistem se referă la proceduri de achiziție publică derulate de autorități contractante reprezentând consilii județene, primării, instituții publice de la nivel central și local, precum și companii/societăți comerciale la care statul este acționar majoritar.

Dintre acestea, în 97% din cazuri, conducătorii autorităților contractante au înlăturat cauzele care generau conflictele de interese, iar în două cazuri, ANI a declanșat din oficiu procedura de evaluare a conflictului de interese, întrucât aceste cauze nu au fost eliminate. Într-un singur caz pentru care s-a emis avertisment de integritate, Agenția Națională de Integritate va proceda la aplicarea art. 9 din Legea nr. 184/2016, în situațiile în care nu vor fi înlăturate cauzele conflictelor de interese.

Potrivit art. 9 din Legea nr. 184/2016: „Neluarea de măsuri ca urmare a primirii unui avertisment de integritate sau necompletarea formularului de integritate potrivit art. 6 alin. (4) declanşează din oficiu procedura de evaluare a conflictului de interese, după finalizarea procedurii de atribuire, exclusiv cu privire la persoanele faţă de care sunt incidente prevederile Legii nr. 176/2010, cu modificările ulterioare.

În perioada de referință, sistemul PREVENT a analizat, cu scopul de a detecta potențiale conflicte de interese, 30.458 proceduri de achiziție publică.

Totodată, în 52 de situații, ANI a notificat Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) pentru posibile nereguli în procedurile de achiziție publică, rezultate în urma activității de analiză a PREVENT.

Dintre cele 30.458 de proceduri analizate, aproximativ 12% se referă la contracte finanțate din fonduri europene. Totodată, o treime dintre aceste proceduri conțin un număr total de 142.998 contracte subsecvente (loturi).

Clarificări acordate persoanelor interesate

Până în prezent, persoanele interesate au solicitat peste 590 de clarificări cu privire la cadrul legal incident. Majoritatea solicitărilor se referă la completarea câmpurilor din cuprinsul Formularului de Integritate, obligativitatea completării Formularului de Integritate, lipsa ofertanților, etc.

Ce este și cum funcționează sistemul PREVENT

Sistemul PREVENT a fost lansat la sfârșitul lunii iunie 2017 cu scopul de preveni conflictele de interese în procedura de atribuire a contractelor de achiziţie publică prin instituirea unui mecanism de verificare ex-ante, din perspectiva situaţiilor care pot genera conflicte de interese în cadrul procedurilor iniţiate prin sistemul electronic de achiziţii publice, astfel încât acestea să fie înlăturate fără a fi afectate respectivele proceduri.

Concret, acest mecanism de prevenție presupune analizarea datelor și a informațiilor introduse în Formularul de integritate de către persoana responsabilă din cadrul autorității contractante prin interconectarea sistemului PREVENT cu baze de date relevante (Oficiul Național al Registrului Comerțului – ONRC, Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date – DEPABD).

Elementul de noutate al sistemului PREVENT este dat de faptul că acesta poate identifica, în mod automat, prezumtivele relații ce pot exista între persoane din autoritatea contractantă și persoane din cadrul operatorilor economici ce au calitatea de ofertanți în cadrul procedurilor de achiziție inițiate de către o autoritate contractantă.

În cazul depistării unui posibil conflict de interese, ANI emite un avertisment de integritate, iar autoritatea contractantă trebuie să ia toate măsurile de îndepărtare a posibilului conflict de interese emis de sistemul PREVENT.

Mai multe detalii despre sistemul PREVENT pot fi consultate la secțiunea dedicată din pagina de Internet a Agenției Naționale de Integritate la adresa https://www.integritate.eu/prevent.aspx . (comunicat Agenția Națională de Integritate)

Comments

comments

Administratie

USR-istul Stelian Ion a luat lecții de administrație de la liberalul Ilie Bolojan

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

Deputatul USR Stelian Ion, candidat la funcția de primar al orașului Constanța, a fost oaspetele, pentru câteva zile, primarului municipiului Oradea, liberalul Ilie Bolojan. Într-o postare pe Facebook, Stelian Ion notează că a discutat cu cel căruia vrea să îi devină omolog mai multe subiecte ce țin de buna administrare a unui oraș.

„Am fost câteva zile la Oradea, unde domnul primar Ilie Bolojan a fost gazdă cât se poate de amabilă. Şi pentru că oraşul este un model de bune practici în atragerea fondurilor europene, aceasta a fost şi principala temă a discuţiei noastre. Am atins şi alte subiecte conexe administraţiei locale cum ar fi atragerea de investiții, problema parcărilor, infrastructura rutieră, transportul public, eficientizarea aparatului administrativ al primăriei, relația investitori imobiliari-primărie, siguranța cetățeanului, problema termoficării etc. Întâlnirea cu dl primar al Oradei mi-a confirmat că nu există reţete miraculoase pentru a scoate un oraş din amorţeală. Căci am văzut încă o dată că reuşita înseamnă să te dedici cu totul sarcinilor tale şi să oferi mereu exemplul personal. Reuşita înseamnă tăierea cheltuielilor inutile, tenacitate în atragerea de investiți sau, din păcate în România, nenumărate drumuri la București. Reuşita mai înseamnă căutare continuă a competenţelor şi motivarea celor implicaţi pentru a acţiona în slujba oamenilor sau parteneriate între primării prin folosirea unor experţi la comun. Şi mai ales înseamnă curaj. Mult curaj. Nu în ultimul rând, reuşita îţi este mai aproape dacă ai încredere că majoritatea tăcută poate deveni o forţă extraordinară a schimbării în bine din momentul în care simte că are un aliat în cei care au fost aleşi să ia decizii pentru comunitate. Îmi las gazda care mi-a împărtăşit cu atâta deschidere din preţioasa sa experienţă de edil de succes, cu sentimentul că, parafrazând o replică celebră, this may be the beginning of a beautiful partnership. Voi avea şi alte întâlniri cu oameni angajaţi în modernizarea oraşelor din România şi nu numai. Am tot mai mult convingerea că 2020 este anul în care vom schimba destinul Constanței și al României!“, notează Stelian Ion.

Comments

comments

Continuă să citești

Administratie

Făgădău, anunț pe Facebook: „3 rute școlare pentru elevii constănțeni“

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

Primarul Constanței, Decebal Făgădău, a anunțat, în urmă cu câteva minute, pe Facebook, că, din 15 februarie 2020, autoritatea locală va deschide trei linii de transport în comun pentru elevii constănțeni.

„3 rute școlare pentru elevii constănțeni. Din 15 februarie 2020.“, a scris Făgădău pe pagina sa de Facebook, fără să ofere prea multe detalii.

Cel mai probabil, intenția autorităților locale de a deschide trei linii de transport în comun, doar pentru elevii, vine în urma numeroaselor reclamații de la cetățeni, care spun că părinții care vin la școală pentru a-și lua copiii parchează mașinile haotic, blocând traficul.

Comments

comments

Continuă să citești

Administratie

Cum a rostogolit Făgădău un excedent de 39 de milioane de euro, pentru fapte memorabile

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

Proiectul de buget pentru anul 2020 al municipiului Constanța a fost lansat, astăzi, în dezbatere publică de Primărie. După cum ne așteptam, bugetul de anul acesta este mult mai mare față anul trecut, ceea ce arată că, în cei patru ani de când se află la cârma administrației locale, primarul Decebal Făgădău a administrat orașul gândindu-se doar cum să câștige un nou mandat. Astfel, potrivit documentul pe care constănțenii îl pot studia pe pagina de internet a Primăriei, pentru anul 2020 veniturile bugetului local propuse sunt în cuantum de 771.416.000 de Iei, compuse din: 640.400.000 de Iei – venituri proprii, 72.370.000 de Iei – sume  defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, 31.781.000 de Iei – subvenții de la bugetul  de stat și de  la  alte bugete și 26.865.000 de lei – sume primite de la Uniunea Europeană. În schimb, cheltuielile prognozate în buget în acest an sunt în sumă de 887.845.000 de lei.

Repartizarea acestei sume s-a făcut pe următoarele capitole bugetare:

– Cap. 51 Autorități publice și acțiuni externe – 123.366.000 lei – 13,89%

– Cap. 54 Alte servicii publice generale – 419.000 Iei – 0,05 %

– Cap. 55 Tranzacții privind datoria publică și împrumuturi – 11.800.000 lei – 1,33 %

– Cap. 6l Ordine publică și siguranță națională – 36.856.000 lei – 4,15 %

– Cap. 65 Învățământ – 91.224.000 Iei – 10,27%

– Cap. 66 Sănătate – 14.745.000 lei – 1,66%

– Cap. 67 Cultură, recreere și religie – 65.039.000 lei – 7,33%

– Cap. 68 Asigurări și asistență socială – 146.195.000 lei – 16,47%

– Cap. 70 Servicii și dez. publică, locuințe, mediu și ape – 122.909.000 lei – 13,84 %

– Cap. 74 Protecția mediului – 92.729.000 Iei – 10,45%

– Cap. 80 Acțiuni generale economice, comerciale și de muncă – 5.981.000 lei – 0,67%

– Cap. 81 Combustibili și energie – 59.738.000 lei – 6,73%

– Cap. 84 Transporturi – 116.844.000 lei – 13,16%

Analizând datele publicate de Primărie, reiese o diferență între venituri și cheltuieli de -116 milioane de lei. Cu alte cuvinte, Făgădău și-a propus să cheltuiască anul acesta (coincidență ori ba, an electoral…!) mai mult decât încasează. Evident, conducerea administrației condusă de Decebal Făgădău are și o explicație:

„La elaborarea bugetului pe anul 2020 s-a avut în vedere și excedentul anilor precedenți în sumă de 116.429 mii lei (24,7 milioane de euro, n.r.); în conformitate cu normele emise de Direcția Generală de Sinteză a Politicilor Bugetare  din cadrul Ministerului Finanțelor  Publice, nu se utilizează în faza de programare a bugete lor…Cheltuielile bugetului local se acoperă integral din veniturile bugetului respectiv, inclusiv excedentul anilor precedenți.“

Ce înseamnă asta?! Putem spune liber și deschis că actualul primar, viitor candidat pentru un nou mandat pe scaunul de primar al municipiului Constanța, Decebal Făgădău, a pus la “ciorap” peste 100 de milioane de lei pentru a putea să-i investească în acest an. Adică, taman în anul în care el candidează pentru un al doilea mandat de primar. Pe acest subiect, surse din Consiliul Local au declarat pentru “Ordinea.ro” că cele peste 100 de milioane de lei sunt păstrate de Făgădău, de la an la an, încă din 2017, special pentru 2020. Interesant, nu?! Carevasăzică, Făgădău s-a gândit bine că 2020 este an electoral și a lăsat deoparte bani pentru promovare în an electoral. Mai mult, putem spune și că, în primii doi ani de mandat, 2016 și 2017, Făgădău a întocmit planuri peste planuri, fără să facă prea multe și, conform traseului strategic gândit electoral, Decebal Făgădău s-a apucat serios de treabă abia din a doua parte a mandatului, când a început să asfalteze orice i-a ieșit în cale, dar și să amenajeze și cel mai mic colț de verdeață în locuri de joacă pentru copii. Și propaganda electorală continuă….

Interesant de amintit este că, anul trecut municipalitatea a prevăzut venituri totale de 613.477.000 de lei și cheltuieli de 798.782.000 de lei. Anul trecut, primarul Decebal Făgădău și-a constituit bugetul pe un excedent de 185.305.000 de lei, adică 39 de milioane de euro. Comparând excedentul de anul trecut cu cel de anul acesta, putem spune că administrația Făgădău a cheltuit în 2019 aproximativ 15 milioane de euro.

Făgădău dă bani pentru cuplurile infertile, după modelul lui Firea la București

În proiectul de buget pentru acest an, Făgădău a notat că în 2020 „se continuă programele multianuale, așa cum sunt reabilitarea tramei stradale, modernizarea infrastructurii, un amplu program de plantări arbori și material dendrologic, asigurarea serviciului de dezinsecție și deratizare, achiziția și montarea de mobilier urban – coșuri de gunoi și bănci de odihnă în municipiul Constanța și stațiunea Mamaia, asigurarea funcționalității serviciului de salvamar. De asemenea, notează Primăria, programele și acțiunile cu caracter social ocupă o pondere semnificativă în cadrul bugetului local.

„Se continuă cunoscutele acțiuni de asistență socială prin acordarea de tichete valorice cu ocazia celor mai importante sărbători religioase, pensionarilor care se încadrează în limitele plafonului de pensie, persoanelor fără venituri si persoanelor cu handicap – programul RESPECT, premiile în bani oferite persoane lor care împlinesc vârsta de 80 de ani și familiilor care aniversează 50 de ani de la căsătorie, persoanelor care împlinesc vârsta de 90 de ani și 100 de ani, rechizite pentru copii și cadouri pentru copii cu ocazia Crăciunului, ajutoarele pentru încălzirea locuinței cu combustibili solizi și energie electrică, ajutoare de urgentă. Se continuă și anul acesta programele de gratuități pe mijloacele de transport în comun pentru persoanele cu handicap, veterani și revoluționari, pensionari, beneficiari de ajutor social, elevi și studenți, personal didactic și nedidactic din învățământul preuniversitar și universitar, șomeri indemnizați și neindemnizați. Și în anul 2020 constănțenii vor beneficia de subvenție pentru căldură. Începând cu 2020, cuplurile infertile cărora li s-a diagnosticat o afecțiune incompatibilă cu reproducerea pe cale naturală, de către un medic specialist în obstetrică-ginecologie cu competență în tratamentul infertilității cuplului vor primi sprijin financiar pentru reproducerea umană asistată medical. Obiectivul proiectului îl reprezintă creșterea natalității în rândul populației, pe raza Municipiului Constanța. În anul 2020 dorim să finanțăm acțiuni artistice, culturale, sportive și de  tineret. În vederea dezvoltării activităților de tineret și sport se continuă lucrările de reamenajare și reparații la Stadionul Gheorghe Hagi. În domeniul învățământului se vor continua lucrările de reabilitare și modernizare la unitățile  de  învățământ. Vom  acorda în continuare burse de performanță, sociale, de merit și de studiu elevilor constănțeni.“, se arată în proiectul de buget.

Proiectele futuriste în an electoral

În afara lucrărilor de asfaltare, Făgădău promite tot felul de proiecte îndrăznețe. Printre altele, în proiectul de buget sunt prevăzute reamenajarea piețe agroalimentare Tic-Tac și Pescăruș, amenajarea patinoar în Gravity Park, implementare sistem de supraveghere video în Campusul Social „Henri Coandă“, reamenajarea pietonală în centrul istoric – etapa 2, acces și mobilitatea pietonală în zona centrală, îmbunătățirea mobilității între Gara CFR și stațiunea Mamaia, îmbunătățirea mobilității între 1 Mai și Șoseaua Mangaliei, realizarea unui sistem operațional integrat de monitorizare (instalarea de camere video), sistem de monitorizare video în Mamaia, reabilitarea termică a mai multor clădiri de utilitate publică, finalizarea registrului spațiilor verzi.

Întregul proiect de buget pentru acest an îl puteți citi aici:http://www.primaria-constanta.ro/docs/default-source/documente-pwpmc/de-interes-public—legea-52-2003/transparen%C8%9B%C4%83-decizional%C4%83/proiectul-bugetului-local-pe-anul-2020-(data-public%C4%83rii-17-01-2020).pdf?sfvrsn=2

Citește și: https://www.ordinea.ro/cat-de-capabil-e-fagadau-fonduri-europene-de-numai-15-milioane-de-euro-in-2019/

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: