Connect with us

Politica

Senatorul Chițac, ATAC DUR la Primăria condusă de Făgădău: “A început de patru ani să reamenajeze un părculeț și nu l-a terminat nici acum “

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Primăria a cărei activitate este coordonată de Decebal Făgădău a fost criticată în repetate rânduri de politicieni, oameni de afaceri, agenți economici implicați în activități turistice și, mai ales, de către locuitorii municipiului Constanța. Aceștia din urmă își exprimă zilnic supărările cu privire la modul în care este administrat orașul, despre starea drumurilor, lipsa spațiilor verzi, construcțiile haotice, lucrările de infrastructură promise și abandonate, șantierele în lucru nefinalizate plus multe altele. În tot acest timp, edilul transmite că orașul se află pe drumul cel bun și că investitorii nu fac nicidecum cale întoarsă, așa cum afirmă unii sau alții.

Senatorul Vergil Chițac trage un semnal de alarmă cu privire la activitatea Primăriei condusă de Făgădău, a proiectelor începute și nefinalizate, printre acestea și “Reabilitarea și amenajarea Parcului Arheologic”, precum și asupra faptului că municipiul Constanța se află la coada clasamentului reședințelor de județ în funcție de fondurile europene atrase pe cap de locuitor.

Despre ce cifre vorbește senatorul Chițac, cum susține că a ajuns municipiul Constanța în situația aceasta și ce concluzii are vizavi de modul de lucru al Primăriei condusă de Decebal Făgădău, vă invităm să citiți întreg mesajul senatorul constănțean. Precizăm doar că Vergil Chițac a fost candidat la fotoliul de primar al municipiului Constanța, actualul parlamentar fiind candidatul Partidului Național Liberal filiala Constanța pentru Primăria municipiului reședință de județ.

“Neîndoielnic, fondurile europene nerambursabile au reprezentat un ajutor binevenit în reducerea disparităților dintre țara noastră și Europa occidentală. Prezint câteva cifre care-i pot convinge și pe cei mai anti-europeniști, dacă mai au un dram de rațiune.

În perioada 2007 – 2017, România a primit de la Uniunea Europeană 43 de miliarde de euro și a contribuit la bugetul european cu 14,5 miliarde de euro. Prin urmare, un plus de 28,5 miliarde de euro. Acești bani, împreună cu accesul la cea mai mare piață liberă și cu investițiile străine, au dus la dublarea PIB-ului, la diminuarea șomajului până la nivelul de 3,6%, au crescut salariile, productivitatea muncii, iar exemplele ar mai putea continua.

Absorbția fondurilor europene este un semnal pozitiv și pentru investitorii străini care văd un semn al debirocratizării și diminuării corupției. Derularea proiectelor finanțate din bani europeni înseamnă un proces de achiziții mai bun și mai transparent, o abordare coerentă a dezvoltării naționale și locale, pe scurt o administrație mai profesionistă. Teorema ce decurge de aici este că cele două merg mână în mână, unde sunt proiecte europene sunt și investiții străine și reciproc.

Din această perspectivă aduc în atenție ceva care este amar și sugestiv în același timp, pentru ceea ce a însemnat absorbția fondurilor europene în orașul nostru, proiectul numit Parcul arheologic din Constanța. Ceea ce s-a întâmplat în acest caz este demonstrația cea mai elocventă a teoremei de mai sus.

În vara anului 2015, pentru derularea proiectului, Primăria Constanța a organizat o procedură de achiziții publice pentru atribuirea contractului: „Achiziţie execuţie lucrări aferente obiectivului de investiţii Reabilitarea şi amenajarea Parcului Arheologic – Municipiul Constanţa“. Proiectul avea asigurată finanțare europeană. Inițial, licitația a fost câștigată de Mobitom SA, în asociere cu SC Pomacost SA. Mobitom și Pomacost sunt societăți despre care presa a relatat ca fiind din cercul de influență a șefilor din Primăria Constanța. Finanțarea europeană s-a pierdut pe fondul unei contestații făcute de competitorii grupului de firme câștigătoare. În ianuarie 2016, instanța a cerut primăriei să reia procedura de achiziție. Din cauza acestei contestații termenul de execuție a fost depăşit și a fost pierdută finanțarea de 15.576.652 lei din bani europeni. Cum proiectul era demarat, a trebuit să fie continuat, evident că pe banii noștri, astfel încât pe data de 18.11.2016, Primăria a încheiat contractul cu noul câștigător al lucrării care este: nicio surpriză aceeași Mobitom SA în asociere, bineînțeles, cu Pomacost. Termenul de finalizare era martie 2017. Dar surpriză! Proiectul a trebuit să fie refăcut pentru că preluarea apei pluviale de către rețeaua de canalizare RAJA nu era dimensionată pentru volumul ce provenea de la fântânile arteziene din parc. Este de prisos să vă amintesc că nici până azi nu este gata acest părculeț. Toată lumea vede. Termenul de finalizare este noiembrie 2018.

În final, câteva concluzii:

  1. Primăria Constanța a început de 4 ani să reamenajeze un părculeț de câteva hectare, printr-un proiect finanțabil din fonduri europene, și nu l-a terminat nici acum. Asta da performanță administrativă!
  2. S-a pierdut finanțarea europeană de aproximativ 15.5 milioane de lei, pentru că licitația de adjudecare a lucrărilor a fost anulată de instanță, iar proiectul a ieșit din termen. Întâmplător sau nu, câștigătorii licitației anulate era un consorțiu de firme care s-au îmbogățit din contracte cu primăria, adică din banii noștri.
  3. Pentru că parcul trebuia terminat, s-a licitat încă o dată și cine credeți că a câștigat? Evident, același consorțiu de firme. Oare nu s-a dorit să nu accesăm banii europeni pentru că ei nu se pot fura și, nu-i așa, vine OLAF-ul?

Și acum, concluzia finală. Ce am avut noi până acum și ce avem în Constanța? Nici fonduri europene, nici investiții străine. În clasamentul reședințelor de județ, în funcție de fondurile europene atrase pe cap de locuitor, figurăm pe un rușinos loc 37 din 41 de orașe.  (Sursa)

Am avut și avem în loc de Parcul arheologic din ConstanțaParcul arheologic “Constanța”!

P.S. Cred că Parcul arheologic din Constanța cuprinde și clădirea ce găzduiește Consiliul Județean, respectiv Primăria. Tot ce este acolo de la arhitectura clădirii continuând cu organizarea celor două instituții, conducerea lor, spiritul ce domnește în dânsele, mentalitate, profesionalism, performanță, țin de arheologia Constanței”.

Comments

comments

Politica

Huțucă de la PNL acuză Asociația “Constanța altfel” de fake news și manipulare grosolană

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

E scandal cât casa între Bogdan Huțucă, președintele PNL Constanța, și fostul său coleg, senatorul Vergil Chițac, cel care coordonează activitatea Asociației “Constanța Altfel”.

Într-o postare pe Facebook, Asociația lui Chițac transmite constănțenilor că liderul liberalilor a fost văzut stând la cafea cu fiul lui Radu Mazăre și cu fratele fostului edil la o terasă în Portul Tomis. Huțucă este acuzat că nu face altceva decât să continue “blatul USL”.

Huțucă mă numesc și la Compass cu clanul Mazăre eu… PSD-esc!

Nu vrem să facem reclamă terasei în cauză, dar insistăm să îi facem „reclamă” unui om care nici măcar nu are jena să se ascundă! Ne referim la președintele PNL Constanța, Bogdan Huțucă, care a ieșit azi la o cafea cu Răducu Mazăre și Alexandru Mazăre, la terasa Compass din Portul Tomis. Cel puțin așa ne-a șoptit o păsărică…scuzați!… un albatros.
Șeful de „opoziție” a simțit… fie nevoia să continue blatul USL, fie să îi întrebe pe Alex și Răducu cât mai suferă Radu Mazăre în pușcăria securiștilor!
Noi înțelegem că liberalii constănțeni încă suferă după vremurile bune ale USL și își doresc să revină „la butoanele” și la „ciolanul” județului Constanța, dar nu înțelegem această întâlnire fotogenică a lui Huțucă cu Răducu Mazăre și Alexandru Mazăre în… buricul târgului! Nici măcar rezultatele sondajului comandat nu-i îndreptățeau la o asemenea sfidare.
Bogdănel Huțucel, las-o moartă că ne-am convins, data viitoare când îl mai înjuri pe Făgădău prin comunicate de presă noi deja știm că ai făcut-o după ce ai ieșit la cafea cu el! USL-istule!“, este mesajul pe care Asociația Constanța Altfel îl transmite locuitorilor municipiului Constanța. 

Fundația… politică nu aduce și dovezi

Fără să vină și cu dovada cafelei din Prtul Tomis, respectiv cu fotografia în care se află deputatul Bogdan Huțucă, Răducu Mazăre și Alexandru Mazăre, Huțucă îi vorbește fostului coleg despre… onestitate și spune că mesajul Asociației este “o minciună sfruntată sau doar o mostră de disperare din partea unor indivizi care văr în PNL Constanța un adversar redutabil pentru PSD…”. Iată mesajul complet:

În drumul spre o Constanța altfel, în sensul bun sper, primul pas ar fi ONESTITATEA.
Zilele acestea am devenit ținta minciunilor unei așa-zise fundații politice, care a scris în spațiul public că eu, Bogdan Huțucă, m-am întâlnit și am stat la masă, la o terasă din Constanța, cu membri ai familiei Mazăre. O minciună sfruntată sau doar o mostră de disperare din partea unor indivizi care văd în PNL Constanța un adversar redutabil pentru PSD și încearcă astfel decredibilizarea mea și a partidului pe care îl conduc. 
Le cer celor care au publicat asemenea lucruri să-și dovedească afirmațiile, dacă nu să retragă minciunile și să-și ceară scuze. Știu însă că nu se va întâmpla niciuna nici alta, întrucât asta ar însemna ca ei să fie altfel, să fie onești. Ceea ce nu sunt…

NOTĂ! Fotografia este din perioada în care cei doi făceau echipă în PNL Constanța și aveau ca scop câștigarea funcției de primar al municipiului Constanța, candidatul fiind chiar actualul senator Vergil Chițac.

Comments

comments

Continuă să citești

Politica

OFICIAL! Cum explică CCR respingerea iniţiativelor de modificare a Constituţiei

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

Curtea Constituțională a României a respins, astăzi, ambele inițiative legislative de revizuire a Constituției depuse de putere și de opoziție în urma referendumului din 26 mai. JUDECĂTORII AU DECIS CU UNANIMITATE DE VOTURI că propunerea referitoare la interdicția amnistierii sau grațierii corupților încalcă limitele revizuirii Constituției, au explicat sursele citate. Potrivit acestora, ”exceptarea infracțiunilor de corupție de la grațiere sau amnistie este neconstituțională”. Într-un comunicat de presă, CCR explică în detaliu deciziile luate astăzi.

„În ziua de 18 iulie 2019, Plenul Curții Constituționale, învestit în temeiul art.146 lit.a) teza a II-a din Constituție, al art.11 alin.(1) A.a) şi al art. 19 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, a luat în dezbatere:

Propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României iniţiată de deputaţi aparţinând Grupurilor parlamentare ale Uniunii Salvaţi România, Partidului Naţional Liberal, Partidului Mișcarea Populară şi PRO Europa din Camera Deputaților; În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu unanimitatea voturilor celor opt membri prezenţi, a decis:

  1. Constată că propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României [Pl-x 331/3.07.2019] a fost iniţiată cu respectarea prevederilor art.150 alin.(1) din Constituţie.
  1. Constată că art.I pct.1 [cu referire la art.37 alin.(3)], pct.2 [cu referire la art.38], pct.6 [cu referire la art.115 alin.(6)] şi pct.7 [cu referire la art.146 lit.a1)] din propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României [Pl-x 331/3.07.2019] nu încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.
  1. Constată că art.I pct.3 [cu referire la art.73 alin.(3) lit.i)], pct.4 [cu referire la art.74 alin.(2) şi (3)], pct.5 [cu referire la art.94 lit.d)] şi pct.7 [cu referire la art.146 lit.d)] din propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României [Pl-x 331/3.07.2019] încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.
  1. Supune atenţiei Parlamentului observaţiile privind art.I pct.1 [cu referire la art.37 alin.(3)], pct.2 [cu referire la art.38], pct.6 [cu referire la art.115 alin.(6)] şi pct.7 [cu referire la art.146 lit.a1 )] din propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României [Pl-x 331/3.07.2019]. Astfel:
  1. Art.I pct.1 [cu referire la art.37 alin.(3)]: „(3) Nu pot fi aleși în organele administrației publice locale, în Camera Deputaților, în Senat şi în funcția de Președinte al României cetățenii condamnați definitiv la pedepse privative de libertate pentru infracțiuni săvârșite cu intenție, până la intervenirea unei situații care înlătură consecințele condamnării”.

Curtea a reţinut că se pot ataşa hotărârii judecătoreşti de condamnare definitivă consecinţe extrapenale, de natură obiectivă şi justificată de exigenţele de integritate care trebuie să caracterizeze funcţia publică. Textul vizează doar condamnările definitive ce privesc infracţiuni săvârşite cu intenţie. De asemenea, interdicţia reglementată respectă jurisprudenţa Curţii Constituţionale referitoare la caracterul său temporar, în sensul că înlăturarea acestei consecinţe extrapenale operează în baza dispoziţiilor Codului penal, partea generală [până la intervenirea unei situații care înlătură consecințele condamnării]. Prin urmare, Curtea a constatat că prevederile art.I pct.1 [cu referire la art.37 alin.(3)] din propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României nu încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.

Observaţii:

– Soluția normativă preconizată este mai degrabă de nivelul legii [a se vedea cu privire la nivelul de detaliere a normelor constituţionale, Raportul cu privire la revizuirea Constituţiei, adoptat de Comisia de la Veneţia la cea de-a 81-a sesiune plenară, 11-12 decembrie 2009, sau Decizia Curţii Constituţionale nr.80 din 16 februarie 2014];

– Soluția normativă preconizată nu este corelată cu art.16 alin.(4) din Constituţie, în sensul că s-ar permite cetățeanului Uniunii Europene, care nu deţine cetățenia română, să fie ales în autorităţile administraţiei publice locale, chiar dacă a fost condamnat definitiv la o pedeapsă privativă de libertate pentru infracțiuni săvârșite cu intenție.

  1. Art.I pct.2 [cu referire la art.38]: „În condițiile aderării României la Uniunea Europeană, cetățenii români au dreptul de a alege şi de a fi aleși în Parlamentul European. Nu pot fi aleși în Parlamentul European cetățenii condamnați definitiv la pedepse privative de libertate pentru infracțiuni săvârșite cu intenție, până la intervenirea unei situații care înlătură consecințele condamnării”.

Curtea a reţinut că se pot ataşa hotărârii judecătoreşti de condamnare definitivă consecinţe extrapenale, de natură obiectivă şi justificată de exigenţele de integritate care trebuie să caracterizeze funcţia public. Textul vizează doar condamnările definitive ce privesc infracţiuni săvârşite cu intenţie. De asemenea, interdicţia reglementată respectă jurisprudenţa Curţii Constituţionale referitoare la caracterul său temporar, în sensul că înlăturarea acestei consecinţe extrapenale operează în baza dispoziţiilor Codului penal, partea generală [până la intervenirea unei situații care înlătură consecințele condamnării].

Prin urmare, Curtea a constatat că prevederile art.I pct.2 [cu referire la art.38] din propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României nu încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.

Observaţii:

– Soluția normativă preconizată este mai degrabă de nivelul legii [a se vedea cu privire la nivelul de detaliere a normelor constituţionale, Raportul cu privire la revizuirea Constituţiei, adoptat de Comisia de la Veneţia la cea de-a 81-a sesiune plenară, 11-12 decembrie 2009, sau Decizia Curţii Constituţionale nr.80 din 16 februarie 2014]. III. Art.I pct.3 [cu referire la art.73 alin.(3) lit.i)], pct.4 [cu referire la art.74 alin.(2) şi (3)] şi pct.5 [cu referire la art.94 lit.d)] se referă la eliminarea atributului Statului de a acorda amnistia sau graţierea colectivă/ individuală pentru „fapte de corupţie”.

Curtea a statuat că o interdicţie constituţională prestabilită în privinţa vocaţiei cetăţenilor care au săvârșit o anumită categorie de infracţiuni de a beneficia de amnistie sau graţiere încalcă principiul egalităţii, garanţie a drepturilor şi libertăţilor fundamentale, precum şi demnitatea umană, valoare supremă a statului român.

Propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României limitează în mod excesiv puterea statului şi marja sa de apreciere, afectând, în mod nepermis, exercitarea puterii publice în favoarea/ beneficiul cetăţenilor. Astfel, o categorie de cetăţeni este privată de o vocaţie pe considerente cu caracter circumstanţial, ceea ce, în această privinţă, echivalează cu o suprimare a demnităţii umane şi a principiului egalităţii.

Propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României nu respectă justul echilibru între două interese generale, şi anume cel de a se executa/ a se considera executată o hotărâre judecătorească de condamnare numai pe considerente care ţin de conduita condamnatului, expresie a efectivităţii justiţiei penale, şi cel al respectării demnităţii umane şi a principiului egalităţii, afectându-se, astfel, echilibrul sensibil existent între cele două interese ale statului şi societăţii.

Aprecierea oportunităţii măsurilor de amnistie şi graţiere colectivă ori graţiere individuală revine Parlamentului, respectiv Preşedintelui României şi nu poate fi impusă o interdicţie generală şi valabilă ad aethernam de acordare a acestora în privinţa anumitor infracţiuni. Prin urmare, Curtea a constatat că prevederile art.I pct.3 [cu referire la art.73 alin.(3) lit.i)], pct.4 [cu referire la art.74 alin.(2) şi (3)] şi pct.5 [cu referire la art.94 lit.d)] din propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie coroborat cu art.1 alin.(3) şi art.16 din Constituție.

  1. Art.I pct.6 [cu referire la art.115 alin.(6)]: „(6) Ordonanțele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituționale, în domeniul legilor organice având obiectul de reglementare prevăzut de articolul 73 alin.(3) lit.h), i) şi l), nu pot afecta regimul instituțiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertățile şi îndatoririle prevăzute de Constituție, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică”.

Curtea a statuat că ordonanţa de urgență este un act emis în virtutea delegării legislative acordate Guvernului direct prin art.115 alin.(4) din Constituţie, fără ca acest lucru să însemne că legiuitorul constituant derivat nu poate limita domeniul de reglementare al ordonanţei de urgenţă.

Prin urmare, Curtea a constatat că prevederile art.I pct.6 [cu referire la art.115 alin.(6)] din propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei României nu încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.

Observaţii:

– Textul în vigoare al art.115 alin.(6) din Constituţie se referă, de principiu, la faptul că ordonanţele de urgenţă nu pot afecta, în sensul de a leza,/ vătăma regimul instituțiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertățile şi îndatoririle prevăzute de Constituție, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică; or, textul preconizat se referă la o interdicţie generală de reglementare în domeniile stabilite nefiind, aşadar, într-o unitate conceptuală cu textul în vigoare.

  1. Art.I pct.7 [cu referire la art.146 lit.a1)]: „Curtea Constituţională are următoare atribuţii: […] a 1) se pronunță asupra constituționalității ordonanțelor, la sesizarea Președintelui României, a 50 de deputați sau 25 de senatori, a Înaltei Curți de Casație şi Justiție sau Avocatului Poporului; […] Curtea a statuat că art.I pct.7 [cu referire la art.146 lit.a1 )] din propunerea legislativă de revizuire a Constituției nu încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituție.

Observaţii:

– Din redactarea textului preconizat nu rezultă dacă controlul de constituţionalitate este unul a priori sau a posteriori;

– Se impune corelarea cu art.147 din Constituţie, în sensul indicării efectelor specifice ale deciziilor Curţii Constituţionale astfel pronunţate.

  1. Art.I pct.7 [cu referire la art.146 lit.d)]: „Curtea Constituţională are următoare atribuţii: […]
  1. d) hotărăște asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial”. Eliminarea controlului de constituţionalitate abstract a posteriori exercitat la sesizarea Avocatului Poporului în privinţa legilor reprezintă o suprimare a unei garanţii instituţionale asociate apărării drepturilor şi libertăţilor fundamentale, ceea ce încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituție.

Prin urmare, Curtea a constatat că art.I pct.7 [cu referire la art.146 lit.d)] din propunerea legislativă de revizuire a Constituției încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituție. Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică celor care au iniţiat propunerea legislativă şi preşedintelui Camerei Deputaţilor.

  1. Propunerea legislativă pentru revizuirea Constituţiei României iniţiată de deputaţi aparţinând Grupurilor parlamentare ale Partidului Social Democrat şi ALDE (Alianţa Liberalilor şi Democraţilor) din Camera Deputaților;

În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu unanimitatea voturilor celor opt membri prezenţi, a decis:

  1. Constată că propunerea legislativă pentru revizuirea Constituţiei României [Pl-x 332/3.07.2019] a fost iniţiată cu respectarea prevederilor art.150 alin.(1) din Constituţie.
  1. Constată că art.I pct.1 [cu referire la art.37 alin.(21)], pct.3 [cu referire la art.115 alin.(6)] și pct.4 [cu referire la art.146 lit.c1)] din propunerea legislativă pentru revizuirea Constituţiei României [Pl-x 332/3.07.2019] nu încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.
  1. Constată că art.I pct.2 [cu referire la art.94 lit.d)] din propunerea legislativă pentru revizuirea Constituţiei României [Pl-x 332/3.07.2019] încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.
  1. Supune atenţiei Parlamentului observaţiile privind art.I pct.1 [cu referire la art.37 alin.(21)], pct.3 [cu referire la art.115 alin.(6)] și pct.4 [cu referire la art.146 lit.c 1)] din propunerea legislativă pentru revizuirea Constituţiei României [Pl-x 332/3.07.2019]. Astfel :
  1. Art.I pct.1 [cu referire la art.37 alin.(21)]: „(3) Nu pot fi aleși în organele administrației publice centrale şi locale, în Camera Deputaților, în Senat şi în funcția de Președinte al României, cetățenii condamnați definitiv la pedepse privative de libertate pentru infracțiuni săvârșite cu intenție, până la intervenirea unei situații care înlătură consecințele condamnării”.

Curtea a reţinut că se pot ataşa hotărârii judecătoreşti de condamnare definitivă consecinţe extrapenale, de natură obiectivă şi justificată de exigenţele de integritate care trebuie să caracterizeze funcţia public. Textul vizează doar condamnările definitive ce privesc infracţiuni săvârşite cu intenţie. De asemenea, interdicţia reglementată respectă jurisprudenţa Curţii Constituţionale referitoare la caracterul său temporar, în sensul că înlăturarea acestei consecinţe extrapenale operează în baza dispoziţiilor Codului penal, partea generală [până la intervenirea unei situații care înlătură consecințele condamnării].

Prin urmare, Curtea a constatat că prevederile art.I pct.1 [cu referire la art.37 alin.(3)] din propunerea legislativă pentru revizuirea Constituţiei României nu încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.

Observaţii:

– Soluția normativă preconizată este mai degrabă de nivelul legii [a se vedea cu privire la nivelul de detaliere a normelor constituţionale, Raportul cu privire la revizuirea Constituţiei, adoptat de Comisia de la Veneţia la cea de-a 81-a sesiune plenară, 11-12 decembrie 2009, sau Decizia Curţii Constituţionale nr.80 din 16 februarie 2014];

– Soluția normativă preconizată nu este corelată cu art.16 alin.(4) din Constituţie, în sensul că s-ar permite cetățeanului Uniunii Europene, care nu deţine cetățenia română, să fie ales în autorităţile administraţiei publice locale, chiar dacă a fost condamnat definitiv la o pedeapsă privativă de libertate pentru infracțiuni săvârșite cu intenție;

– Sintagma „organele administraţiei publice centrale şi locale” trebuie înlocuită cu sintagma „organele administraţiei publice locale”, întrucât ocuparea funcţiilor publice în cadrul organelor administraţiei publice centrale se realizează prin numire, şi nu prin alegere.

  1. Art.I pct.2 [cu referire la art.94 lit.d)]: „Preşedintele României îndeplineşte şi următoarele atribuţii: […]
  1. d) acordă graţierea individuală; nu poate acorda graţiere pentru infracţiuni de corupţie”.

Curtea a statuat că o interdicţie constituţională prestabilită în privinţa vocaţiei cetăţenilor care au săvârșit o anumită categorie de infracţiuni de a beneficia de graţiere individuală încalcă principiul egalităţii, garanţie a drepturilor şi libertăţilor fundamentale, precum şi demnitatea umană, valoare supremă a statului român.

Propunerea legislativă pentru revizuirea Constituţiei României limitează în mod excesiv puterea statului şi marja sa de apreciere, afectând, în mod nepermis, exercitarea puterii publice în favoarea/ beneficiul cetăţenilor. Astfel, o categorie de cetăţeni este privată de o vocaţie pe considerente cu caracter circumstanţial, ceea ce, în această privinţă, echivalează cu o suprimare a demnităţii umane şi a principiului egalităţii.

Propunerea legislativă pentru revizuirea Constituţiei României nu respectă justul echilibru între două interese generale, şi anume cel de a se executa/ a se considera executată o hotărâre judecătorească de condamnare numai pe considerente care ţin de conduita condamnatului, expresie a efectivităţii justiţiei penale, şi cel al respectării demnităţii umane şi a principiului egalităţii, afectându-se, astfel, echilibrul sensibil existent între cele două interese ale statului şi societăţii. Aprecierea oportunităţii măsurii de graţiere individuală revine Preşedintelui României şi nu poate fi impusă o interdicţie generală şi valabilă ad aethernam de acordare a acesteia în privinţa anumitor infracţiuni.

Prin urmare, Curtea a constatat că art.I pct.2 [cu referire la art.94 lit.d)] din propunerea pentru revizuirea Constituției încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) coroborat cu art.1 alin.(3) şi art.16 din Constituție.

III. Art.I pct.3 [cu referire la art.115 alin.(6)]: „(6) Ordonanțele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituționale, nu pot afecta regimul instituțiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertățile şi îndatoririle prevăzute de Constituție, drepturile electorale, nu pot reglementa în domeniul infracţiunilor, pedepselor şi regimului executării acestora, precum şi al organizării judiciare şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică”.

Curtea a statuat că ordonanţa de urgență este un act emis în virtutea delegării legislative acordate Guvernului direct prin art.115 alin.(4) din Constituţie, fără ca acest lucru să însemne că legiuitorul constituant derivat nu poate limita domeniul de reglementare al ordonanţei de urgenţă.

Prin urmare, Curtea a constatat că art.I pct.3 [cu referire la art.115 alin.(6)] din propunerea legislativă pentru revizuirea Constituției nu încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituție.

Observaţii:

– Textul în vigoare al art.115 alin.(6) din Constituţie se referă, de principiu, la faptul că ordonanţele de urgenţă nu pot afecta, în sensul de a leza,/ vătăma regimul instituțiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertățile şi îndatoririle prevăzute de Constituție, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică; or, textul preconizat se referă la o interdicţie generală de reglementare în domeniile stabilite nefiind, aşadar, într-o unitate conceptuală cu textul în vigoare.

  1. Art.I pct.4 [cu referire la art.146 lit.c1)]: „Curtea Constituţională are următoare atribuţii: […] c1) hotărăște asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind ordonanțele, la sesizarea Președintelui României, a unuia dintre preşedinţii celor două Camere, a unui număr de cel puţin 50 de deputați sau de cel puţin 25 de senatori; excepţia se poate înainta în termen de 5 zile de la publicarea ordonanţei în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

Curtea a statuat că art.I pct.4 [cu referire la art.146 lit.c1)] din propunerea legislativă pentru revizuirea Constituției nu încalcă limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituție.

Observaţii:

– Din redactarea textului preconizat nu rezultă dacă controlul de constituţionalitate este unul a priori sau a posteriori;

– Se impune corelarea cu art.147 din Constituţie, în sensul indicării efectelor specifice ale deciziilor Curţii Constituţionale astfel pronunţate.

Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică celor care au iniţiat propunerea legislativă şi preşedintelui Camerei Deputaţilor.

Argumentele reținute în motivarea soluțiilor pronunțate de Plenul Curții Constituționale vor fi prezentate în cuprinsul deciziilor, care se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I“, se arată în comunicatul semnat de Compartimentul Relații externe, relații cu presa şi protocol al Curții Constituționale.

Comments

comments

Continuă să citești

Politica

Reacție DURĂ a Opoziției după decizia CCR: „Se ignoră votul a peste 6,4 milioane de români“

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

După ce Curtea Constituțională a României a decis că propunerea referitoare la interdicția amnistierii sau grațierii corupților încalcă limitele revizuirii Constituției, Opoziția din România a luat foc. Președintele USR, Dan Barna, a scris un mesaj pe Facebook că „actualii judecători ai Curții Constituționale au dovedit, din păcate, încă o dată, prin decizia de astăzi, că sunt vârful de lance al penalilor din politica românească, lăsând acestora portița de a-și acorda amnistie și grațiere pentru faptele de corupție“.

„Așteptăm motivarea deciziei CCR, dar sunt greu de imaginat argumentele pentru care nu putem revizui Constituția astfel încât să respectăm rezultatele referendumului din 26 mai și să scriem explicit interdicția de amnistie și grațiere pentru faptele de corupție. Decizia de astăzi a CCR ignoră votul a peste 6,4 milioane de români și arată, o dată în plus, cât de vitală este, pentru funcționarea statului de drept și a democrației, o reformare a CCR și o depolitizare a acestei instituții. USR va lupta în continuare, la nivel parlamentar, atât pentru transpunerea rezultatelor referendumului din 26 mai, cât și pentru adoptarea inițiativei civice Fără Penali în Funcții Publice, care a strâns semnăturile a peste un milion de români, și care a fost deja declarată constituțională“, a scris Barna.

Liberala Raluca Turcan a notat, la rândul ei, că decizia ciudată a CCR pare a fi din nou în favoarea infractorilor.

„Asemenea celei precedente, prin care, la cererea lui Florin Iordache, marii infractori au avut câștig de cauză. PNL nu renunță să transpună votul la referendum în LEGE. 6,5 milioane de voturi NU pot fi ignorate. Așteptăm motivarea CCR și redepunem la Parlament proiectul fără aspectele criticate de CCR. Și, nu în ultimul rând, cred că trebuie să avem o dezbatere serioasă în societate pe reorganizarea funcționării CCR: depolitizarea CCR, modificarea componenței acesteia, a procedurii de numire a judecătorilor și a felului în care se iau deciziile. CCR trebuie sa fie o instituție aptă să-și îndeplinească rolul său constituțional în favoarea tuturor românilor“, a scris Turcan.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: