Exclusiv Slide

Știați că în Mangalia există 111 stații de autobuz? Așa scrie într-un studiu plătit de administrația Radu

iul. 04, 2018 Adrian Cârlescu

Primăria Mangalia a cerut avize de la Agenția pentru Protecția Mediului pe două studii realizate pe genunchi de o firmă controlată de o specialistă în psihoterapie. Primul se referă la un plan de mobilitate urbană, iar al doilea la construirea unui depou de autobuze electrice aferente planului de mobilitate urbană mai sus pomenit. Inițiativa municipalității din sudul litoralului pare de bun augur. Iată că există preocupări pentru mediul înconjurător și viziune strategică de dezvoltare, sănătoasă, nepoluantă. Numai că, parcurgând cele două proiecte depuse spre avizare, rămâi cel puțin uimit.

111 stații de autobuz vor fi semnalizate

Astfel, în studiul referitor la mobilitatea urbană sunt cuprinse câteva lucrări punctuale de modernizare a unor străzi și alei, printre care și promenada falezei din Cap Aurora, sau de înființare a unor parcări de tip Parck&Ride. Însă grija municipalității merge mai departe, fiind prevăzute ”lucrări de semnalizare orizontală și verticală pentru cele 111 stații de autobuz”. Din această formulare s-ar putea deduce că deja există 111 stații de autobuz în Mangalia. Mai mult, în proiect se afirmă că stațiile în cauză ocupă o suprafață de 5.500 de metri pătrați. Cu o simplă împărțire, aflăm că o astfel de stație, din multele care există, măsoară în medie 49,50 de metri pătrați. Cam cât un apartament de două camere, cu baie, bucătărie și balcon. Așadar, confort sporit! Însă doar pe hârtie. Căci în realitate, la Mangalia sunt doar câteva stații… de microbuze. Nici vorbă de 111. Nici vorbă de autobuze.

Depou pentru autobuze care nu există

Ultimul neajuns ar putea fi corectat de un alt proiect adiacent planului de mobilitate urbană, care prevede construirea unui depou pentru autobuze electrice. Și acesta, așa cum spuneam, a fost depus la Mediu. În esență, necesitatea sa a fost justificată de faptul că autobuzele electrice au nevoie de stații de încărcare a acumulatorilor, dar și de o hală de reparații, în caz că, între o revizie și alta, se strică ceva la aceste vehicule prietenoase cu mediul. Prietenoase, dar deocamdată inexistente, întrucât Primăria nu a cumpărat niciun autobuz de acest fel. Într-un fel, ne aflăm în situația în care, deși nu avem un câine, ne apucăm să construim o cușcă. Sunt oameni care procedează în acest fel. Însă, în cazul de față, se aplică alte reguli, fiind vorba de o instituție publică și de bani publici.

Locație secretă

În cazul depoului pentru autobuzele… care nu există, un alt aspect stârnește o mirare și mai mare. Vorbim aici de faptul că nicăieri în proiectul depus la Mediu nu se menționează locația afectată acestei investiții. Spre comparație, toate proiectele depuse spre avizare la APM conțin această informație de bază. Așa, de pildă, o avocată din București intenționează să construiască un complex hotelier la Venus. Ei bine, în proiectul depus, aceasta a menționat suprafața terenului, modul de dobândire, locația exactă, strada, numărul, vecinii. Informațiile despre locație sunt esențiale, deoarece emiterea avizului de mediu depinde, în primul rând, de terenul alocat investiției. N-ai teren, n-ai aviz, pentru că avizul îți dă dreptul să construiești pe un teren anume, nu pe orice teren.

O relație de durată

Cel puțin după aspectele mai sus precizate, s-ar putea spune că proiectele depuse de Primăria Mangalia la Agenția de Mediu sunt neserioase, fanteziste și lipsite de un scop practic. Singurul scop care se verifică de îndată este acela de a plăti sume consistente firmei de consultanță care a întocmit gălăgia de vorbe fără acoperire. Vorbim aici de firma Zet Expert Consult SRL din București. SF-ul pentru construirea depoului de autobuze electrice a costat 33.000 de lei, iar achiziția a fost urcată în SICAP de autoritatea contractantă pe 19 iunie 2018. Achiziția celuilalt studiu nu a fost încă urcată în SICAP. Însă, în sistem există o achiziție directă din 27.04.2018, prin care Zet Expert Consult SRL a primit 40.500 de lei ca să realizeze un studiu DALI pentru modernizarea străzii TS Săveanu și a intersecției dintre aceasta și strada 1 Decembrie. De asemenea, există în SICAP un contract și mai vechi, datând din 18.04.2018, încheiat de Primăria Mangalia cu firma Zet Expert Consult, în vederea asigurării consultanței în protecția contra riscurilor. Firma specializată în astfel de riscuri mai apare menționată într-o hotărâre locală din 11 octombrie 2017. Atunci, consilierii locali mangalioți au aprobat valoarea stabilită de Zet Expert pentru lucrări de sistematizare pe verticală… de peste 15 milioane de lei.

La psihoterapie

Din datele de mai sus, e clar că Zet Expert Consult SRL este o firmă agreată de administrația Radu, fiind pricepută la SF-uri, riscuri și numărat de stații. Societatea este deținută de Cristina Nica (95% din părțile sociale) și de Tudora Ene (5%). Nica este și administrator. E-mail-ul ei figurează în procedurile încheiate cu Primăria Mangalia. La fel și numărul de telefon. Din CV-ul pe care l-a publicat pe internet, aflăm că ”patroana” de la Zet Expert este licențiată în psihologie și specialistă în psihoterapie. Ea este născută în comuna Cumpăna din județul Constanța, însă locuiește în București. Cristina Nica (foto) mai deține o societate comercială în calitate de asociat unic. Vorbim aici de Domino Smart Cons SRL, care deține în Capitală un centru de psihoterapie. Însă și această firmă se ocupă de studii și cursuri. Mai mult, Domino Smart Cons SRL a semnat un contract cu Primăria Mangalia pe 3 aprilie 2018, având ca obiect ”întocmirea documentațiilor de avizare a lucrărilor de intervenții”, în valoare de 25.000 de lei. Numele Domino Smart Cons SRL este menționat în cuprinsul hotărârii Consiliului Local Mangalia nr. 83/17.05.2018. Prin aceasta, autoritatea deliberativă a Mangaliei a aprobat documentația tehnică pentru demolarea barăcii O de pe strada MI Dobrogeanu și devizul uriaș calculat de firma psihoterapeutei pentru această lucrare: 162.743,99 de lei plus TVA.

Alți bani, alți beneficiari

Revenind la planul de mobilitate urbană de la Mangalia, trebuie să mai spunem că Primăria a mai scos și alți bani din visteria publică pentru a plăti studii adiacente către alți fabricanți de studii. Este cazul firmei Public Research SRL, care a transmis o ofertă de realizare a unui studiu de trafic aferent planului de mobilitate urbană, pe 12 aprilie 2018, la valoarea de 30.000 de lei. Pe 2 mai 2018, autoritatea contractantă a refuzat această ofertă. Însă în aceeași zi a achiziționat o altă ofertă, cu același obiect, de la aceeași firmă refuzată inițial, însă cu mult mai scumpă. Vorbim aici de 44.550 de lei. Probabil că prima ofertă nu a fost bună, deoarece era prea ieftină, ori dacă te respecți, ai pretenția să plătești mai mult.

O zi mai târziu, pe 3 mai 2018, autoritatea a cumpărat și servicii de elaborare a unui studiu de oportunitate privind transportul public în Municipiul Mangalia, de la Logistic Servicii Financiare SRL, cu suma de 48.600 de lei.

O gălăgie de studii fără sens

Alte studii și consultanțe au umplut coșul de achziții al Primăriei în aceeași perioadă, în legătură cu probleme diferite față de cele generate de mobilitatea urbană. Astfel, pe 8 mai 2018, Primăria a comandat un studiu de prefezabilitate oportunitate către Engineering Project Development SRL, la valoarea de 48.600 de lei. Pe 14 mai 2018, autoritatea a mai comandat un studiu de fezabilitate firmei Dot Arhitecture and Engineering SRL, la valoarea de 83.000 de lei plus TVA. Pe 17 mai 2018, un SF de 120.000 de lei către Smart Project Advanced SRL. Pe 19 mai, o consultanță de 48.600 de lei de la Icomar Sud SRL. Pe 23 mai 2018, un SF cu elemente de DALI în valoare de 82.350 de lei, de la BALC Proiect Construct Design SRL.

Abundența de studii care nu duc nicăieri i-a șocat și pe consilierii locali din Mangalia. Acesta este motivul care a determinat autoritatea să depună două din multele proiecte de hârtie la Agenția de Mediu, ca să probeze că munca nu e în zadar. Ce scrie în hârtii, v-am relatat mai sus. (Va urma!).

Comments

comments

Adrian Cârlescu

About The Author

Adrian Cârlescu este absolvent al Facultăţii de Filozofie a Universităţii din Bucureşti (1998), finalizată cu o teză de licenţă coordonată de profesorul Gabriel Liiceanu, şi a unui masterat de filozofia culturii în cadrul aceleiaşi facultăţi (2000). Activează în presa locală, constănţeană, din anul 1998. A fost reporter şi editor de ştiri la MTC TV, redactor-şef la Replica de Constanţa, redactor în departamentul de investigaţii la Ziua de Constanţa, co-fondator la Dezvăluiri.Ro. De-a lungul timpului a publicat anchete jurnalistice despre retrocedările lui Radu Mazăre, introducerea Pădurii Comorova în intravilan şi vânzarea ei, abuzul judiciar de la Fruvimed Medgidia SA, geneza Fondului Proprietatea, jaful din piscicultură, interesele din zona investiţiilor în energia eoliană, averea ascunsă şi faptele reprobabile ale unor politicieni, magistraţi sau oameni de afaceri abonaţi la lucrări publice. În 2014, a publicat cartea-document „Columbia – spectacolul morţii. Regimul de detenţie în Colonia Cernavodă a Canalului Vechi”. În 2015, a publicat, alături de dr. Sorin Marcel Colesniuc, lucrarea „O istorie a oraşului Cernavodă”, redactând, în baza documentelor de arhivă, secţiunea dedicată evoluţiei oraşului din 1878 până în prezent.