Connect with us

Exclusiv

Stop joc. S-a terminat cu monopolul din pilotaj și remorcaj. Urmările unei amenzi record, de 5 milioane de euro

Doru Iordache

Publicat

la data de

Anul trecut, la începutul lunii septembrie, Consiliul Concurenței a dat publicității un comunicat de presă prin care anunța că șapte companii din Portul Constanța au primit o amendă record de 22.317.212 de lei, aproximativ cinci milioane de euro. Informația a fost preluată de presa locală și centrală. Societățile comerciale amendate sunt actorii principali de pe piața serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime în porturile maritime românești, Constanța Sud Agigea, Mangalia și Midia. Mai exact au fost amendate societățile: Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA, Logistic Remo Services SRL, dar și Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, societatea care reglementează și administrează aceste servicii.

Sancțiunea usturătoare a devoalat de fapt voința unui grup de interese de a controla activitatea de pilotaj și cea de remorcaj maritim de manevră. De fapt situația diferă în cazul celor două activități. Activitatea de pilotaj maritim înseamnă manevra navelor sub comanda unui pilot din rada porturilor până la acostarea acestora la dană. Pilotul care efectuează această manevră trebuie să aibă brevetul de comandant de cursă lungă și, în urma unui examen, mai poate obține și brevetul de pilot.

Monopol sub bagheta echipei Valeriu Ionescu – Decebal Șerban

Doar înțelegerea dintre persoanele care controlează firmele de pilotaj și remorcaj maritim de manevră a navelor nu ar fi fost de ajuns pentru a se ajunge la o astfel de înțelegere comercială de monopol. Un aport consistent l-a avut și fosta conducere a Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA, din care făceau parte Valeriu Ionescu, director general, și Decebal Șerban, director general adjunct. În ceea ce privește pilotajul de manevră, monopolul s-a creat ca urmare a condițiilor impuse de fostul director Valeriu Ionescu prin caietul de sarcini întocmit la momentul licitației. Condiția era ca societatea care se califică pentru această activitate să dețină minim 17 remorchere, ori în Portul Constanța nu exista nicio companie care să dețină o asemenea flotă. Această condiție a creat premisele pentru crearea monopolului prin asocierea într-o singură companie a tuturor armatorilor care dețineau remorchere.

Banii se împărțeau egal

În raportul Consiliului Concurenței se stipulează următoarele:

”În ceea ce privește serviciile de remorcaj maritim, criteriile de acces stabilite în aceleași condiții ca și cele de mai sus, vizau un număr de minim 17 remorchere, într-o anume structură: 5 remorchere de 40 tone forță la cârlig, 5 remorchere de 20 tone forță la cârlig, 4 remorchere de 10 tone forță la cârlig şi 3 remorchere de 5 tone forță la cârlig.”.

Ca urmare a condițiilor impuse a luat ființă compania Logistic Remo Service SRL prin asocierea Black Sea Services SRL, Canal Sea Services SRL şi a Companiei de Remorcare Maritimă Coremar SA. În aceste condiții CN APMC a încheiat contractul cu Logistic Remo Services SRL. Pe parcursul contractului remorcherele lucrau cu rândul, iar banii erau încasați și se împărțeau în mod egal, pentru că fiecare dintre cele trei societăți dețineau câte 33,34 % din acțiunile Logistic Remo Services.

Contractul a rămas în viață, până la judecarea contestației

În plus în contract mai apărea o clauză care a fost amintită și în raportul Consiliului Concurenței:

„Printr-o altă înțelegere, cele trei companii s-au asigurat că sunt singurele care vor furniza servicii de remorcaj. Prin înțelegerea încheiată, Canal Sea Services, Black Sea Services şi Coremar s-au asigurat că niciuna dintre ele nu va ieși din asociere, în caz contrar,  compania care ar fi optat pentru această acțiune era obligată să plătească despăgubiri de 10.000.000 de euro către celelalte două”.

Acest contract a fost amendat de Consiliul Concurenței, dar a rămas în vigoare pentru că Logistic Remo Services și societățile din componența sa au atacat decizia în instanță.

APMC sparge monopolul

Pe 1 august 2017, contractul care a reglementat remorcajul de manevră expiră și CN APMC SA nu mai este dispusă să-l prelungească în forma sa actuală. Conducerea Portului urmează să spargă monopolul deoarece inspectorii Consiliului Concurenței pot aplica noi sancțiuni companiei, dacă vechiul contract se reînnoiește. În aceste condiții a fost întocmit un alt tip de contract cu societățile care dețin remorchere de manevră. Așa că se va reveni la sistemul concurențial pe piața de pilotaj maritim de manevră din porturile românești. Activitatea va fi coordonată de CN APMC și manevrele vor fi obținute în funcție de dotarea și prețul stabilit de armatorii care dețin remorchere în Porturile românești. De asemenea proprietarii șantierelor navale vor fi liberi să-și aleagă compania de remorcaj cu care să lucreze în funcție de ofertele disponibile. Fostele companii care creaseră monopolul se vor afla acum în competiție.

Pilotajul ar putea fi reglementat printr-un ordin de ministru

În cazul pilotajului maritim situația stă puțin altfel. Orice navă care intră într-unul din porturile maritime românești are obligația să aibă un pilot la bord care să conducă manevra împreună cu remorcherele angajate în operațiune. În raportul Consiliului Concurenței se stipulează urmatoarele:

”În cazul serviciilor de pilotaj maritim, prin contractul-cadru, aprobat prin hotărâre a consiliului de administraţie al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa SA,  au fost stabilite o serie de criterii de a căror îndeplinire cumulativă depindea intrarea pe piață şi anume, minim 21 de piloţi maritimi, respectiv minim 3 pilotine aflate în proprietatea operatorului, în leasing sau închiriate pe perioada de valabilitate a contractului. (…) În urma stabilirii noilor reguli de intrare pe piaţă, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa a încheiat contracte pentru efectuarea serviciilor de pilotaj maritim cu trei operatori şi anume, Black Sea Pilots SRL, Canal Sea Services SRL şi Maritime Pilot SRL. (…) Înțelegerile pentru activitatea de pilotaj s-au făcut între Canal Sea Services, Black Sea Pilots şi Maritime Pilot. Aceştia s-ar fi înţeles între ei să excludă orice formă de concurenţă, atât din partea altor companii, cât şi între ei.”

Într-un comunicat de presă Consiliul Concurenței arată că:

„Practic, s-au înţeles să-şi coordoneze activitatea (n.r. companiile de pilotaj) prin intermediul unui pilot-şef şi să folosească în comun pilotinele. Mai mult, există o clauză de penalizare care prevedea ca operatorul care iese din înțelegere să plătească 5 milioane de euro.”

”Ca și în cazul pilotajului această coordonare a jucătorilor pe piața pilotajului s-a concretizat ulterior în îndeplinirea numărului de piloţi şi de pilotine, stabilit prin Caietul de Sarcini întocmit de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa. Cererea de servicii de pilotaj nu a suferit oscilații semnificative, menţinându-se relativ constantă. Oferta, în schimb, s-a diminuat considerabil, cel puțin din punct de vedere al numărului de prestatori de servicii, din zece operatori rămânând doar trei. Din punct de vedere al veniturilor realizate din această activitate, dacă cele trei întreprinderi deţineau în iulie 2012 cca. 85% din piaţă, din august 2012 şi până în august 2013, acestea au preluat întreaga piaţă, putând vorbi astfel despre un oligopol perfect, facilitat de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, prin clauzele impuse prin contractul-cadru;” se arată în Raportul Consiliului Concurenței.

În plus, pe nouă aprilie 2015, CN APMC SA a încheiat un alt contract similar cu Black Waters SRL. Astfel Black Waters este singura societate care mai are după data de 1 august contract valabil încă doi ani și ar rămâne singurul operator pe piața pilotajului. Până la 1 august 2017, piloții celor patru firme lucrau prin rotație câte trei zile. Companiile câștigau la fel. Pe data de 6 martie2017, nava Caledonia s-a pus pe uscat în timp ce executa manevra de ieșire din portul Constanța. Pilotul responsabil de manevră era de la compania Black Waters SRL. Cu toate că era unul bine cotat, acesta a ales un curs mai puțin sau deloc uzitat… și a eșuat nava. Câteva zile mai târziu, Caledonia a fost dezeșuată și și-a continuat voiajul. Vizavi de situația contractelor ce privesc pilotajului maritim purtătorul de cuvânt al CNAPMC SA, Monica Velicu, ne-a declarat:

”Compania are discuții la nivelul Ministerului Transporturilor ca activitatea de pilotaj din porturile maritime românești să se facă în acord cu deciziile Consiliului Concurenței și reglementările din domeniu. Urmează ca decizia să fie comunicată tuturor celor interesați”.

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Exclusiv

Fostul primar penal din Năvodari, Nicolae Matei, în Rusia de mână cu primarul decorativ Chelaru

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

O delegație a orașului Năvodari s-a deplasat în Federația Rusă pentru a participa, în data de 15 mai a.c., la o ceremonie de înfrățire cu orașul rusesc Kolomna. Partea română a fost reprezentată de primarul oficial Florin Chelaru, de viceprimărița Liliana Mară și de consilierii locali Rafael Nichita și Ciprian Zidaru. În fotografiile de la evenimentul de înfrățire publicate în presa din Federația Rusă apare însă și fostul primar al orașului Năvodari, Nicolae Matei, care nu ocupă nicio funcție publică de când a ieșit din închisoare și nu are niciun drept să reprezinte Orașul Năvodari.

Nicolae Matei a mai fost inclus și în delegația care a participat, în anul 2016, la o deplasare externă în orașul turcesc Gemlik. Nici în acel caz, primarul în funcție din Năvodari, Florin Chelaru, nu a suflat o vorbă despre intenția de a se întovărăși în vizita oficială cu un fost pușcăriaș de drept comun. Ca și acum, prezența lui Matei la evenimentele oficiale a fost trădată de fotografiile publicate.

Citește și:

Chiolhan frăţesc. Chelaru şi Matei petrec în Turcia alături de consilierii PSD Năvodari şi alte persoane lipsite de calitate

Prezența lui Matei alături de delegațiile oficiale ale orașului Năvodari la astfel de ceremonii cu impact diplomatic adeverește teoria potrivit căreia acesta ar conduce din umbră localitatea, prin intermediul primarului decorativ Florin Chelaru.

Iată mai jos textul publicat în presa rusă cu ocazia vizitei delegației năvodărene:

”Kolomna și orașul român Navodari s-au înfrățit

În data de 15 mai, la Camera de Comerț și Industrie Kolomna, cu sprijinul Fundației Russkiy Mir, a fost semnat un acord de colaborare între districtul urban Kolomna și orașul Navodari din România. Delegația oaspeților a fost condusă de primarul din Navodari, Florin Kelaru. La o întâlnire cu șeful municipalității Denis Lebedev și cu reprezentanți ai mediului de afaceri, educație și turism, el a menționat că era interesat de dezvoltarea unei cooperări cuprinzătoare. Înainte de ceremonia imediată de semnare a acordului, conducătorii orașului au vorbit despre potențialul municipalităților lor și au identificat puncte comune care, în viitor, ar putea deveni baza pentru o activitate strânsă.

Acest lucru se aplică industriei, turismului, inițiativelor educaționale și legăturilor naționale-culturale. “Împreună cu primarul din Navodari, Florin Kelaru, am semnat un acord de cooperare. Motivul pentru acest pas serios a fost dorința lipovenilor ruși care trăiesc în Navodari să se apropie de patria lor istorică – Rusia” – a spus șeful districtului urban într-o comunicare pe rețelele sociale. “Este valoros ca orașul nostru antic Kolomna să devină locul în care lipovenii ruși își ating rădăcinile istorice”.

Rețineți că aceasta nu este prima vizită a delegației ruso-lipovenilor din România. Kolomna a stabilit relații de prietenie cu acest oraș european de mai mulți ani, dar numai acum administrațiile celor două municipalități au decis să le consolideze la nivel oficial și să identifice domenii specifice pentru continuarea activității.

“La ceremonia solemnă de semnare a acordului privind înfrățirea dintre raionul nostru și orașul românesc, a fost atins tema importantă de stabilire a relațiilor de prietenie dintre țările noastre. Kolomna are ceva de oferit: patrimoniul nostru cultural, experiența în dezvoltarea sectorului turistic, bogate tradiții în educație și industrie sunt toate zone promițătoare pentru cooperare. Suntem întotdeauna deschisi la lucruri noi și suntem gata să lucrăm în beneficiul viitorului nostru comun “, a spus Denis Lebedev.”.

 

Comments

comments

Continuă să citești

Exclusiv

Medgidia. Un contract exorbitant de scump pentru polistiren, calorifere, becuri și alte chestii

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

O firmă penalizată în trecut pentru întârzierea unor lucrări de construcții împușcă 12 milioane de lei de la Primăria Medgidia, pentru a monta polistiren, calorifere, geamuri termopan, multe becuri economice și alte chestii. Investiția se întâmplă la Spitalul Municipal din Medgidia, în vederea creșterii eficienței energetice a clădirii. Cu aceeași bani, Primăria Arad reabilitează termic nouă blocuri, iar Consiliul Județean Dâmboțiva asfalteză 9,5 kilometri de drumuri.

12 milioane de lei, cu majorarea pe vine și subcontractarea asigurată

Astăzi a fost publicat în sistemul informatic de achiziții publice (SICAP) anunțul Primăriei Medgidia privind atribuirea contractului pentru proiectarea și execuția lucrărilor din cadrul proiectului „Creșterea eficienței energetice a Spitalului Municipal Medgidia, Str. Ion Creangă, Nr.18, LOT 1, Medgidia, Județul Constanța”. Potrivit acestuia, Primăria Medgidia va achita 12.220.095,68 de lei plus TVA societății BAU STARK SRL din localitatea Chitila, județul Ilfov, care va trebui să întocmească un proiect tehnic și, totodată, să execute lucrările prevăzute pentru creșterea eficienței energetice a Spitalului. Prestatorul a fost ales în urma unei proceduri simplificate. În mod paradoxal, în anunțul de atribuire a contractului nu se menționează dacă autoritatea contractantă a publicat un anunț de participare la licitație. O fi o scăpare. Însă, în mod cert, bătălia pentru această sumă deosebit de atractivă s-a dat doar între doi ofertanți. Tot în anunțul de atribuire se prevede în mod explicit că firma aleasă poate subcontracta liniștită contractul. Prevăzător din cale afară, primarul localității a estimat și pus deoparte încă 928.898,39 de lei, bani reprezentând cheltuieli diverse și neprevăzute, adică un fel de fond de rezervă pentru o majorare ulterioară a valorii contractului, dacă se va impune acest lucru.

Download (PDF, 71KB)

Niște lucrări banale

Contractul anunțat astăzi în SICAP a fost semnat de ieri. Îndată după parafarea deal-ului, Primăria din Medgidia a transmis un comunicat de presă, de tip laudatio. Trecem peste autopupăturile grețoase dar intens uzitate în Republica Dobrogea, ca să ne oprim la câteva informații utile. Este vorba de lista lucrărilor, care nu există pe SICAP, dar grație nevoii de laude a fost redată în comunicatul de presă. Iată lista completă a lucrărilor:

  • izolarea termică a pereţilor exteriori,
  • izolarea termică a soclului,
  • înlocuirea tâmplăriei exterioare existente, inclusiv a celei aferente accesului în clădire, cu tâmplărie termoizolantă,
  • termo-hidroizolarea acoperişului tip terasă,
  • izolarea termică a planşeului peste subsol,
  • înlocuirea corpurilor de încălzire cu radiatoare,
  • înlocuirea instalaţiei de distribuţie a agentului termic pentru încălzire și pentru apă caldă de consum,
  • instalarea sistemelor alternative de producere a energiei electrice şi/sau termice pentru consum propriu,
  • reabilitare/modernizare a instalaţiei de iluminat în clădiri,
  • înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent şi incandescent cu corpuri de iluminat cu eficienţă energetică ridicată şi durată mare de viaţă,
  • reparare finisaje interioare și exterioare,
  • reabilitare trotuare de protecție,
  • înlocuire instalație de distribuție a apei reci,
  • înlocuirea colectoarelor de canalizare pluvială și menajeră,
  • executare rampă de acces pentru persoane cu dizabilități,
  • procurare și montare lifturi,
  • modernizare instalație de paratrăznet

Comunicatul prin care Vrabie se pupă singur pe frunte

În partea de laudatio a comunicatului, primarul din Medgidia amintește că echipa managerială a Spitalului Municipal Medgidia alături de reprezentanții Primăriei municipiului Medgidia au accesat până în acest moment fonduri nerambursabile în valoare de aproximativ 10 milioane de euro. Astfel, Vrabie se laudă cu renovarea Ambulatoriului Integrat al Spitalului Municipal Medgidia – peste 2 milioane de euro; reabilitarea blocului materno-fetal – 500.000 dolari; reabilitarea unității sanitare – 3,6 milioane de euro; dotare cu aparatură medicală ultramodernă – 3 milioane de euro. De asemenea, se menționează că banii pentru creșterea eficienței energetice a Spitalului provin din Programul Operațional Regional 2014 – 2020 și că lucrările se vor realiza în 22 de luni.

Spitalul Municipal din Medgidia deservește peste 200.000 de pacienți atât din oraș, cât și pe cei din localitățile învecinate.

Programul Operațional Regional dă administrației municipale din Medgidia 16,9 milioane de lei. Bănuim că diferența de la 14 milioane (12 milioane plus TVA) până la aproape 17 milioane a fost deja utilizată pe SF-uri sau urmează să acopere alte componente încă necunoscute publicului.

Ce lucrări putea Vrabie să execute cu 12 milioane de lei

Cât de eficientă e cheltuirea unei sume atât de mari pentru lucrări precum cele din lista de mai sus, nu putem să stabilim noi. Însă putem face comparații cu alte date publice. Spre exemplu, tot în 2019, cu 12 milioane de euro, Primăria Arad reabilitează termic 9 blocuri de locuințe, iar la Dâmbovița, cu aceeasi bani, se reabiliteaza 9, 5 kilometri dintr-un drum județean.

Cine este BAU STARK SRL

Societatea care a câștigat proiectarea și execuția lucrărilor prin care se vor monta termopane, becuri economice și alte dotări exorbitant de scumpe pentru creșterea eficienței energetice a Spitalului de la Medgidia, are un trecut extrem de interesant. Nu cu mult înainte de a participa la licitația lui Vrabie, firma se numea Tahoma Bautrupp SRL, însa și-a schimbat numele, devenind Bau Stark SRL. În anul 2017, societatea a fost penalizată cu 50.000 de lei pentru nefinalizarea la timp a unor lucrări de construcție executate în județul Dâmbovița (vezi link: https://campinatv.ro/News/Article/bbc7aa30-aa77-44a0-a7d0-514b287e3854_a-fost-inaugurat-corpul-c2-al-pietei-centrale-campina).

De asemenea, societatea a fost menționată într-o investigație publicată de cotidianul Libertatea, cu privire la o rețea de interese obscure în privința atribuirii contractelor de lucrări la Primăria Sectorului 1 București. Faptele relatate de jurnaliștii de la Libertatea s-au întâmplat sub patronajul fostului primar al Sectorului 1, ex-liberalul Andrei Chiliman. (vezi link: https://www.libertatea.ro/stiri/1629269-1629269)

IMPORTANT! Presa locală constănțeană a speculat cu privire la o posibilă legătură între Valentin Vrabie și Vlad Moisescu, om de bază din anturajul lui Chiliman, menționat intr-o investigație penală cu privire la societatea Apa Nova. De altfel, speculațiile presei din Constanța au plecat tocmai de la intenția lui Vrabie de a aduce Apa Nova la Medgidia, în urma cu doi ani.

Comments

comments

Continuă să citești

Exclusiv

Pădurea Comorova. Crimă ecologică motivată prin grija față de mediu

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

Crima ecologică săvârșită asupra Pădurii Comorova în săptămâna patimilor a fost motivată prin grija față de mediu. ”Efectuarea lucrările este necesară pentru asigurarea unui mediu de viață sănătos atât al populației cât și al mediului înconjurător” – scria, în mod șocant, primarul Mangaliei în avizul care a fost folosit pentru defrișarea unui lot de 2,6 hectare din Pădurea Comorova.

În urmă cu trei săptămâni, relatam aici despre crima ecologică prin care o parte din Pădurea Comorova a fost rasă de pe fața pământului în săptămâna patimilor. Filmul evenimentelor a fost prezentat de Ordinea.Ro în momentul în care societatea de stat Neptun Olimp SA a ”recoltat” 1.400 de arbori viabili, în principal stejari și frasini, de pe un teren de peste 2,6 hectare situat în vecinătatea Gării Neptun. Între timp, au apărut o parte din documentele care au stat la baza acestei situații scandaloase. Vorbim în cele ce urmează de două înscrisuri oficiale comunicate de Primăria Mangalia, în baza Legii 544/2001, către USR Mangalia, care ni le-a pus la dispoziție.

Primul înscris care a stat la baza defrișării corpului de pădure este adresa transmisă de Neptun Olimp SA către Primăria Mangalia, sub numărul 1931/25.10.2018. Iată conținutul acesteia:

La o examinare sumară, se observă că ”acțiunea” plănuită de Caracostea a fost de la bun început ambalată sub aparența unor lucrări de igienizare, toaletare și tăiere a vegetației crescute spontan pe terenul din coasta Gării Neptun. Asta îl mâna în luptă, pe directorul cvasi-falimentarei Neptun Olimp SA: grija să toaleteze vegetația crescută spontan. Nicăieri în adresă nu se menționa că terenul era pădure în sensul legal al termenului și cunoscut drept pădure de toată suflarea din Mangalia, în ultimele zeci de ani. În opinia noastră, hârtia mâzgălită de Caracostea reprezintă un fals intelectual străveziu, întrucât se omite să se menționeze existența arborilor în masă compactă, înalți de peste 5 metri și groși de peste 24 de centimetri. Contrar realității cunoscute de toată lumea, inclusiv de către navetiștii din Primăria Mangalia, Caracostea a insinuat mincinos că ar fi vorba de un eventual lăstăriș crescut spontan.

Chiar și sub acest ambalaj mincinos, bănuim că cererea a creat panică la nivelul administrației publice din Mangalia. Ca dovadă, adresa a fost plimbată, ca un cartof fierbinte, pe la o anume Simona Ciocănel, pe la un departament DGUSUP (?), pentru a fi la final redirecționată la compartimentul de mediu din Poliția Locală, D-nei Panțu A.

În cele din urmă, răspunsul a fost furnizat societății Neptun Olimp SA de către Direcția Poliția Locală din Primăria Mangalia, sub numărul R 74087/07.11.2018. Deși emis în numele Poliției Locale, răspunsul a fost redactată special pentru a fi semnat de viceprimarul Dragoș Angelescu, despre care se menționează în mod explicit, în cuprinsul actului, că semnează în numele primarului Cristian Radu, ca persoană cu atribuții delegate. Din motive necunoscute, până la urmă vicele Angelescu nu a mai iscălit nimic. În locul său a iscălit chiar primarul Cristian Radu, fără a se mai rectifica draftul  de răspuns. Mai departe, deși a semnat Radu, peste semnătura sa a fost aplicată ștampila viceprimarului. De ce s-au bâlbâit cei doi bărbați politici care conduc, între o navetă și alta, Mangalia, doar ei ar putea să știe.

În sfârșit, răspunsul a fost contrasemnat de directorul executiv al Poliției Locale, Mihai Angelescu, fratele viceprimarului, și de Andreea Panțu în numele Compartimentului de protecție a mediului din Poliția Locală. Andreea Panțu figurează cu declarație de avere pe site-ul oficial al Primăriei Mangalia, depusă pe 30 octombrie 2018, adică exact cu o săptămână înainte. Aceasta ocupa potrivit declarației, o simplă funcție de polițist local.

Cu aceste semnături, s-a închis toată afacerea. Primăria s-a spălat pe mâini cât a putut. În răspunsul oferit la cererea lui Caracostea, autoritatea locală autoriza doar igienizarea terenului, pe care dintr-o nevoie evidentă de protecție în fața unei eventuale acuzații de abuz în serviciu a descris-o punctual într-o paranteză, ca fiind: ”curățarea resturilor vegetale, moloz, toaletarea vegetației, și alte materiale care pot degrada mediul”. Mai jos, în răspunsul semnat de primarul Cristian Radu, era exprimată o grijă aparte pentru natură: ”Efectuarea lucrărilor este necesară pentru asigurarea unui mediu de viață sănătos atât al populației cât și al mediului înconjurător”.

Teoretic, sub această împachetare, ușor agramată, complicitatea administrației Radu la masacrul plănuit de Caracostea se reducea la o simplă neglijență în serviciu a Poliției Locale, singura care mai rămânea cu un rol activ în poveste, anume acela de a supraveghea ca terenul să fie igienizat, iar nu defrișat cu totul.

După avizul emis pe 7 noiembrie 2018, în forma mai sus prezentată, pe 22 noiembrie 2018 președintele consiliului de administrație de la Neptun Olimp SA a convocat adunarea generală extraordinară a acționarilor societății, pentru data de 7 ianuarie 2019. La primul punct al ordinii de zi figura aprobarea proiectului de investiții ”Camping Neptun”. Ulterior, societatea de stat a obținut avize de la stat, mai exact de la Romsilva și Garda Forestieră, așa cum declară Caracostea, pentru a exploata masa lemnoasă de pe cele 2,6 hectare de teren. Videoreportajul publicat mai jos a fost realizat în săptămâna patimilor, înainte de Paști. Cel mai probabil, momentul măcelului a fost ales special, autorii acestuia mizând pe faptul că populația va fi prea ocupată cu organizarea sărbătorii pentru a sesiza distrugerea mediului. Potrivit pădurarului care a marcat arborii pentru punerea în valoare și a supravegheat operațiunile, de pe lotul societății Neptun-Olimp au fost tăiați 1.400 de arbori viabili, printre care stejari, dintr-o specie cu greu aclimatizată în Dobrogea, în urma unui experiment științific început, o dată cu plantarea Pădurii Comorova, la 1890. Dezastrul nu este singular. Potrivit aceleiași surse, alte două loturi, deținute de persoane fizice, au fost defrișate cu avize de la Primăria Mangalia și Garda Forestieră. O parte din arbori au fost deja scoși din rădăcini, pentru a se șterge urmele măcelului. Fotografiile din Google, ca și memoria localnicilor nu pot fi dezrădăcinate așa ușor.

Potrivit unor hărți cadastrale întocmite în anul 2008 și aflate în posesia Ordinea.RO, terenul defrișat în săptămâna patimilor a aparținut în trecut societăților Expert Sistem SRL și STS Partners SRL. Societatea din urmă a fost implicată într-un scandal de corupție în perioada 2003-2004, pe vremea când au avut loc privatizări în masă în stațiunea Neptun-Olimp, comandate de fostul ministrul PSD-ist al Turismului, Dan Matei Agathon. Presa națională a acuzat că STS Partners SRL a câștigat o licitație pentru vânzarea unor active din zona Bazarului Prichindel, în condițiile în care firma era înregistrată chiar pe numele fiicei șefului comisiei care se ocupa de organizarea licitațiilor.

În sfârșit, motivația directorului Neptun Olimp SA, Cătălin Caracostea, cu privire la intenția societății de stat de a construi un camping turistic este îndoielnică. Neptun-Olimp SA este o societate cu rezultate economice dezastruoase. Directorul atât de competent la tăieri de pădure a girat în 2018 cheltuieli de cinci ori mai mari față de cifra de afaceri. De asemenea, în ultimii trei ani, societatea a mers din pierdere în pierdere. Dacă Neptun Olimp SA nu ar fi avut o bază patrimonială, de la stat, atât de solidă, era deja în insolvență cu aceste rezultate economice, vai steaua lor.

Sub conducerea sa competentă, societatea de stat a avut pierderi de 1,2 milioane de lei în 2017 și 1,3 milioane de lei în 2018. De asemenea, Neptun-Olimp SA a început să vândă terenuri, dar și participațiile pe care le avea la alte societăți turistice, la rândul lor administrate exclusiv în pierdere. Pe fondul acestui dezastru cutremurător, eventualitatea unei investiții în construirea unui camping ni se pare total improbabilă. În opinia noastră, prin defrișarea criminală s-a urmărit de fapt majorarea valorii terenului la peste 4 milioane de euro. În acest context, ideea campingului pare un scenariu de prost gust pentru a se acoperi un tun de proporții. Dacă ar fi vrut cu adevărat să facă un camping, șmecherii de la stat ar fi lăsat niște copaci în zonă, să facă umbră corturilor viitoare. Va urma!  

 

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: