Conecteaza-te cu noi

Exclusiv

Stop joc. S-a terminat cu monopolul din pilotaj și remorcaj. Urmările unei amenzi record, de 5 milioane de euro

Published

on

Anul trecut, la începutul lunii septembrie, Consiliul Concurenței a dat publicității un comunicat de presă prin care anunța că șapte companii din Portul Constanța au primit o amendă record de 22.317.212 de lei, aproximativ cinci milioane de euro. Informația a fost preluată de presa locală și centrală. Societățile comerciale amendate sunt actorii principali de pe piața serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime în porturile maritime românești, Constanța Sud Agigea, Mangalia și Midia. Mai exact au fost amendate societățile: Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA, Logistic Remo Services SRL, dar și Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, societatea care reglementează și administrează aceste servicii.

Sancțiunea usturătoare a devoalat de fapt voința unui grup de interese de a controla activitatea de pilotaj și cea de remorcaj maritim de manevră. De fapt situația diferă în cazul celor două activități. Activitatea de pilotaj maritim înseamnă manevra navelor sub comanda unui pilot din rada porturilor până la acostarea acestora la dană. Pilotul care efectuează această manevră trebuie să aibă brevetul de comandant de cursă lungă și, în urma unui examen, mai poate obține și brevetul de pilot.

Monopol sub bagheta echipei Valeriu Ionescu – Decebal Șerban

Doar înțelegerea dintre persoanele care controlează firmele de pilotaj și remorcaj maritim de manevră a navelor nu ar fi fost de ajuns pentru a se ajunge la o astfel de înțelegere comercială de monopol. Un aport consistent l-a avut și fosta conducere a Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA, din care făceau parte Valeriu Ionescu, director general, și Decebal Șerban, director general adjunct. În ceea ce privește pilotajul de manevră, monopolul s-a creat ca urmare a condițiilor impuse de fostul director Valeriu Ionescu prin caietul de sarcini întocmit la momentul licitației. Condiția era ca societatea care se califică pentru această activitate să dețină minim 17 remorchere, ori în Portul Constanța nu exista nicio companie care să dețină o asemenea flotă. Această condiție a creat premisele pentru crearea monopolului prin asocierea într-o singură companie a tuturor armatorilor care dețineau remorchere.

Advertisement

Banii se împărțeau egal

În raportul Consiliului Concurenței se stipulează următoarele:

”În ceea ce privește serviciile de remorcaj maritim, criteriile de acces stabilite în aceleași condiții ca și cele de mai sus, vizau un număr de minim 17 remorchere, într-o anume structură: 5 remorchere de 40 tone forță la cârlig, 5 remorchere de 20 tone forță la cârlig, 4 remorchere de 10 tone forță la cârlig şi 3 remorchere de 5 tone forță la cârlig.”.

Ca urmare a condițiilor impuse a luat ființă compania Logistic Remo Service SRL prin asocierea Black Sea Services SRL, Canal Sea Services SRL şi a Companiei de Remorcare Maritimă Coremar SA. În aceste condiții CN APMC a încheiat contractul cu Logistic Remo Services SRL. Pe parcursul contractului remorcherele lucrau cu rândul, iar banii erau încasați și se împărțeau în mod egal, pentru că fiecare dintre cele trei societăți dețineau câte 33,34 % din acțiunile Logistic Remo Services.

Contractul a rămas în viață, până la judecarea contestației

În plus în contract mai apărea o clauză care a fost amintită și în raportul Consiliului Concurenței:

Advertisement

„Printr-o altă înțelegere, cele trei companii s-au asigurat că sunt singurele care vor furniza servicii de remorcaj. Prin înțelegerea încheiată, Canal Sea Services, Black Sea Services şi Coremar s-au asigurat că niciuna dintre ele nu va ieși din asociere, în caz contrar,  compania care ar fi optat pentru această acțiune era obligată să plătească despăgubiri de 10.000.000 de euro către celelalte două”.

Acest contract a fost amendat de Consiliul Concurenței, dar a rămas în vigoare pentru că Logistic Remo Services și societățile din componența sa au atacat decizia în instanță.

APMC sparge monopolul

Pe 1 august 2017, contractul care a reglementat remorcajul de manevră expiră și CN APMC SA nu mai este dispusă să-l prelungească în forma sa actuală. Conducerea Portului urmează să spargă monopolul deoarece inspectorii Consiliului Concurenței pot aplica noi sancțiuni companiei, dacă vechiul contract se reînnoiește. În aceste condiții a fost întocmit un alt tip de contract cu societățile care dețin remorchere de manevră. Așa că se va reveni la sistemul concurențial pe piața de pilotaj maritim de manevră din porturile românești. Activitatea va fi coordonată de CN APMC și manevrele vor fi obținute în funcție de dotarea și prețul stabilit de armatorii care dețin remorchere în Porturile românești. De asemenea proprietarii șantierelor navale vor fi liberi să-și aleagă compania de remorcaj cu care să lucreze în funcție de ofertele disponibile. Fostele companii care creaseră monopolul se vor afla acum în competiție.

Pilotajul ar putea fi reglementat printr-un ordin de ministru

În cazul pilotajului maritim situația stă puțin altfel. Orice navă care intră într-unul din porturile maritime românești are obligația să aibă un pilot la bord care să conducă manevra împreună cu remorcherele angajate în operațiune. În raportul Consiliului Concurenței se stipulează urmatoarele:

Advertisement

”În cazul serviciilor de pilotaj maritim, prin contractul-cadru, aprobat prin hotărâre a consiliului de administraţie al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa SA,  au fost stabilite o serie de criterii de a căror îndeplinire cumulativă depindea intrarea pe piață şi anume, minim 21 de piloţi maritimi, respectiv minim 3 pilotine aflate în proprietatea operatorului, în leasing sau închiriate pe perioada de valabilitate a contractului. (…) În urma stabilirii noilor reguli de intrare pe piaţă, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa a încheiat contracte pentru efectuarea serviciilor de pilotaj maritim cu trei operatori şi anume, Black Sea Pilots SRL, Canal Sea Services SRL şi Maritime Pilot SRL. (…) Înțelegerile pentru activitatea de pilotaj s-au făcut între Canal Sea Services, Black Sea Pilots şi Maritime Pilot. Aceştia s-ar fi înţeles între ei să excludă orice formă de concurenţă, atât din partea altor companii, cât şi între ei.”

Într-un comunicat de presă Consiliul Concurenței arată că:

„Practic, s-au înţeles să-şi coordoneze activitatea (n.r. companiile de pilotaj) prin intermediul unui pilot-şef şi să folosească în comun pilotinele. Mai mult, există o clauză de penalizare care prevedea ca operatorul care iese din înțelegere să plătească 5 milioane de euro.”

”Ca și în cazul pilotajului această coordonare a jucătorilor pe piața pilotajului s-a concretizat ulterior în îndeplinirea numărului de piloţi şi de pilotine, stabilit prin Caietul de Sarcini întocmit de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa. Cererea de servicii de pilotaj nu a suferit oscilații semnificative, menţinându-se relativ constantă. Oferta, în schimb, s-a diminuat considerabil, cel puțin din punct de vedere al numărului de prestatori de servicii, din zece operatori rămânând doar trei. Din punct de vedere al veniturilor realizate din această activitate, dacă cele trei întreprinderi deţineau în iulie 2012 cca. 85% din piaţă, din august 2012 şi până în august 2013, acestea au preluat întreaga piaţă, putând vorbi astfel despre un oligopol perfect, facilitat de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, prin clauzele impuse prin contractul-cadru;” se arată în Raportul Consiliului Concurenței.

În plus, pe nouă aprilie 2015, CN APMC SA a încheiat un alt contract similar cu Black Waters SRL. Astfel Black Waters este singura societate care mai are după data de 1 august contract valabil încă doi ani și ar rămâne singurul operator pe piața pilotajului. Până la 1 august 2017, piloții celor patru firme lucrau prin rotație câte trei zile. Companiile câștigau la fel. Pe data de 6 martie2017, nava Caledonia s-a pus pe uscat în timp ce executa manevra de ieșire din portul Constanța. Pilotul responsabil de manevră era de la compania Black Waters SRL. Cu toate că era unul bine cotat, acesta a ales un curs mai puțin sau deloc uzitat… și a eșuat nava. Câteva zile mai târziu, Caledonia a fost dezeșuată și și-a continuat voiajul. Vizavi de situația contractelor ce privesc pilotajului maritim purtătorul de cuvânt al CNAPMC SA, Monica Velicu, ne-a declarat:

”Compania are discuții la nivelul Ministerului Transporturilor ca activitatea de pilotaj din porturile maritime românești să se facă în acord cu deciziile Consiliului Concurenței și reglementările din domeniu. Urmează ca decizia să fie comunicată tuturor celor interesați”.

Advertisement

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Absolvent al facultății de jurnalism - presă scrisă București, și-a început activitatea în 1994 la cotidianul Evenimentul zilei, pe funcția de redactor în cadrul secției Investigații. În cariera de jurnalist a mai lucrat la următoarele instituții Mass media: Cotidianul (redactor investigații), România liberă (redactor investigații), Ziua (redactor investigații), Ziua de Constanța (director) Jurnalul Naţional (redactor investigații), Săptămâna Financiară (colaborator), Antena 1 Constanța (director media). A publicat peste 500 de articole de toate genurile jurnalistice.

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions