Conecteaza-te cu noi

Exclusiv

Tragedia Anopolis se poate repeta? ANR a externalizat inspecțiile de Gas Free către firme fără angajați

Published

on

Autoritatea Navală Română (ANR) a autorizat mai multe firme fără angajați să efectueze inspecții de mare risc pentru determinarea concentrațiilor de substanțe toxice și explozive din compartimentele și spațiile închise ale navelor maritime și fluviale. Constatarea aparține auditorilor Curții de Conturi a României și face parte dintr-o notă devastatoare emisă la sfârșitul lunii februarie 2019. În luna iulie, Curtea de Conturi a extins verificările la nivelul Ministerului Transporturilor, condus de PSD-istul Răzvan Cuc. Printre firmele lăsate de ANR să emită certificate Gas Free (liber de gaze) sau Hot Work (lucru cu foc) se numără și Gonflabil SRL.

Cum s-a reîntors în piață expertul achitat în tragedia Anopolis

În 2001, societatea sus numită a emis certificate de acest tip pentru nava Anopolis – un tanc petrolier adus la reparații în Șantierul Naval Constanța, încărcat cu păcură. Zece muncitori și-au pierdut atunci viața după o explozie. Cu două săptămâni înaintea tragediei, la bordul navei a avut loc un incendiu și mai multe persoane au suferit arsuri. După explozie, patronul Gonflabil SRL, Alexandru Dima, și mai multe persoane din conducerea SNC au ajuns în arest preventiv sub acuzația de ucidere din culpă.

Nava Anopolis. Sursa foto: constantareala.ro

La scurt timp, aceștia au fost eliberați. Procesul penal s-a încheiat abia în anul 2012. Toți inculpații au fost achitați de Curtea de Apel Galați, unde dosarul a ajuns prin strămutare.

La mai puțin de patru ani distanță, mai exact pe 22 ianuarie 2016, firma lui Alexandru Dima a primit o autorizație de la ANR pentru a se ocupa de activități de testări și analize tehnice (ATAT). În 2019, societatea încă emite certificate Gas Free și Hot Work pentru nave maritime, deși nu are angajați, nu are o poliță de asigurare pentru accidente în favoarea ANR,  iar patronul ei a ajuns la venerabila vârstă de 74 de ani.

Advertisement

Gonflabil SRL, ZERO angajați.

Ce spune legea

Ne întoarcem la nota de constatare a Curții de Conturi din 28 februarie 2019. Auditorii vorbesc de o aplicare formală și defectuoasă a prevederilor Ordinului 813/2008 al Ministerului Transporturilor de către Autoritatea Navală Română. Ordinul reglementează procedurile de inspecție și supraveghere a operării navelor de transport produse petroliere, gaze lichefiate și substanțe lichide nocive în terminalele din porturile românești. În primul aliniat din articolul 5 al Ordinului se arată că navele maritime de orice tip care urmează să intre la reparații, în șantierele navale, trebuie să fie inspectate de către ANR în vederea emiterii certificatului Gas-Free.  Potrivit aliniatului 2, navele de alt tip, adică nemaritime, care navigă pe ape interioare, pot fi inspectate și de persoane fizice sau juridice autorizate de ANR. ”Metodologia de autorizare a persoanelor fizice sau juridice române pentru inspecția navelor în vederea emiterii certificatului Gas-Free va fi stabilită prin decizie a directorului general al ANR” – se arată în aliniatul 3 al articolului 5.

O metodologie la vrăjeală

În practică, metodologia de avizare este o bătaie de joc (expresia ne aparține; auditorii s-au exprimat mai convențional – n.r.). Astfel, Decizia directorului general ANR 39/27.01.2017, care ține loc de metodologie, nu cere celor care solicită autorizarea de a emite certificate de Gas-Free nicio informație cu privire la capacitatea economică și la asigurarea unui număr minim de persoane specializate în respectiva activitate. Înaintea acestei decizii, a existat o alta decizie la fel de lacunară.

Inspecțiile de siguranță la mâna unor firme fără angajați

Din cauza acestei metodologii iresponsabile, ANR a emis autorizații sub cod CAEN – ATAT pentru mai multe firme fără angajați, ba chiar și pentru una inactivă fiscal, care nu a mai depus raportări contabile din anul 2013. Societatea care (in)activează în totală haiducie fiscală, dar care a fost autorizată de ANR să emită certificate Gas-Free, se numește Safe Port SRL. Potrivit portalului Confidas.Ro, Safe Port SRL este deținută de Vasile Ovidiu Tudor și a fost declarată inactivă pe 14 iunie 2013. Firma nu are angajați, nu declară încasări și deci nu plătește impozite, dar emite și în prezent certificate de gas-free și hot work, inclusiv pentru nave maritime, potrivit informațiilor noastre. 

Advertisement

 

O firmă din Murighiol, deținută de un ștab din Port

În nota Curții de Conturi mai sunt menționate alte două firme cu zero angajați care au primit autorizații ATAT de la ANR. Este vorba de Gonflabil SRL, la care ne-am referit mai sus, dar și de Naval Depol Expert SRL. Potrivit portalului Confidas.Ro, societatea din urmă are sediul în localitatea Murighiol din județul Tulcea și este deținută de Vicențius Petrescu (90% din părțile sociale) și de Florin Serghei și Matei Serghei, cu câte 5%. Petrescu a fost implicat în politică, la PDL și ALDE. Ani de zile, a fost în funcții de conducere la CN APMC.

Low Profile: firme cu un angajat

Urmează alte două firme cu câte un angajat: Seagas Services SRL și Marseq Consultants SRL. Potrivit Confidas.Ro, Seagas Services SRL este deținută în cote egale de Ionuț Cristian Gaiță și Gabriel Ilie, ambii de 33 de ani. Gaiță se prezintă pe pagina sa de Facebook drept ”owner and Gas Free Inspector la Seagas Services SRL”. Cealaltă firmă, Marseq Consultants SRL, este deținută potrivit Confidas.Ro de Zoltan Gabriel Gorun și de Nicoleta Bianca Gorun. Din 30 mai 2017, societatea este condusă de un administrator judiciar. 

Advertisement

Firmele gigant care inspectează navele fluviale (cu respectarea Ordinului MT)

În lista de autorizații ATAT prezentată în nota Curții de Conturi apar și două firme mari, care se încadrează în prevederile Ordinului MT 813/2008, activând pe zona navelor fluviale. Este vorba de Navrom Shypiard SRL Galați, cu 192 de angajați, și de Euro River Transport SRL Constanța, cu 66 de angajați. Firma din Galați este un șantier de reparații nave fluviale deținut de Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, un colos controlat de grupul TTS (Transport Trade Services). Mai departe, TTS este deținut de mai mulți acționari, printre care cel mai important este discretul milionar constănțean Alexandru Mircea Mihăilescu.

Euro River Transport SRL Constanța, cealaltă firmă mare autorizată ATAT, este deținută de Emilian Macarie (25%) și Euro Shipping Services SRL (75%). În firma din urmă sunt asociați deputatul Mircea Banias (35%), fostul deputat Laurențiu Mironescu (35%) și Elena Doina Bălan (30%), potrivit datelor furnizate de Confidas.ro. Cele două firme mari realizează cifre de afaceri de milioane de euro pe an. Inspecțiile de siguranță nu sunt activitățile principale derulate.

În contradicție cu legea

Revenim la Nota Curții de Conturi. Auditorii sugerează că ar fi o problemă cu acest ordin, 813/2008, al Ministerului Transporturilor, care ar trebui să transpună modul concret de aplicare a legii, în speță OG 42/1997. OG-ul, care a suferit modificări în timp, spune că inspecția de siguranță și controlul navelor sunt competențe și obligații ale statului român, exercitate prin ANR. Or, din acest motiv, prevederile Ordinului MT 813/2008, care permit și unor privați să facă inspecții de siguranță pentru alte nave decât cele maritime, sunt în contradicție cu legea. Nu mai discutăm de faptul că, în practică, o parte din acești privați fac inspecții chiar și la navele maritime.

Advertisement

”Externalizarea”, văzută critic de auditori

”Considerăm că era necesar în emiterea Ordinului 813/2008 să se țină cont atât de prevederile OG 42/1997, cât și de Convențiile internaționale la care România este parte, astfel încât toate atribuțiile care vizează siguranța navigației și care îi sunt conferite ANR să fie realizate numai cu personal propriu al autorității în domeniu.” – se arată în Nota Curții de Conturi.

Auditorii vorbesc de ”transferarea unor atribuții statuate expres prin legislație în sarcina ANR către agenți economici privați”. Ba chiar, într-un pasaj al Notei, se utilizează între ghilimele cuvântul ”externalizare”, cu sensul că ”anumite venituri care ar fi putut fi realizate de către ANR sunt realizate de către societăți comerciale de interes privat”. Cine sunt aceste societăți am arătat mai sus.

Domeniul despre care discutăm este unul foarte profitabil. Ca dovadă, în Nota Curții de Conturi sunt pomenite inspecții de Gas Free care au costat 650 de euro, 1.420 de euro și 5.081 de euro, potrivit tarifelor care s-au modificat progresiv prin ordin al Ministerului Transporturilor. Auditorii atrag atenția că prin externalizarea care s-a produs există pericolul unei concurențe neloiale din partea privaților, care nu au angajați și, nefiind controlați de nimeni, pot să sară din etapele riguroase necesare emiterii unor astfel de certificate de siguranță.

Recomandările Curții de Conturi

Advertisement

În sfârșit, Curtea de Conturi a luat notă de faptul că la compartimentul ANR specializat în realizarea inspecțiilor Gas-Free și Hot Work mulți dintre angajați au contractele de muncă suspendate. Curtea a recomandat dimensionarea corespunzătoare cu personal de specialitate a propriei structuri a ANR-ului care ar trebui să se ocupe de aceste inspecții. De asemenea, a recomandat efectuarea diligențelor necesare pentru modificarea legislației, în sensul ca activitățile sensibile din domeniul siguranței să fie realizate doar cu personal ANR, iar pentru cazul în care se impune externalizarea unor activități, metodologia să fie strictă, iar nu bătaia de joc din prezent, care a condus la transmiterea inspecțiilor de securitate către firme, spunem noi, căpușă, fără angajați și fără raportări fiscale.

 Ce spune directorul general al ANR

Alexandru Mezei, director general ANR. Foto 2017.

L-am contactat telefonic pe directorul general al Autorității Navale Române, Alexandru Mezei, pentru a obține un punct de vedere. Potrivit acestuia, tragedia de pe Anopolis, din 2001, s-a produs după ce muncitorii au luat o pauză mai lungă, iar un tub de propan folosit la un aparat de sudură cu autogen a avut scurgeri. După pauza de masă, în momentul în care s-a început lucrul cu foc, a avut loc explozia din cauza acumulării de gaze. Firma care a emis înainte de acest incident certificatele Gas Free și Hot Work nu a încălcat legea, motiv pentru care expertul Alexandru Dima a și fost în cele din urmă achitat. De altfel, legea de la acel moment nu reglementa inspecțiile de Gas Free, pentru acestea fiind aplicate doar normele de securitate în muncă. Ulterior, au apărut reglementări specifice, în speță Ordinul MT 813/2008, prin care s-a stabilit ca personalul de specialitate al ANR să efectueze inspecțiile de Gas Free înainte de intrarea navelor în șantierele navale, la reparații. Aceste inspecții sunt obligatorii și se efectuează fără excepție. Însă, ulterior, în șantierele navale, este răspunderea armatorilor de nave să stabilească relații contractuale cu ANR sau cu firmele autorizate să efectueze astfel de inspecții. ”Sunt și nave în construcție, unde sunt necesare certificate de Gas Free înainte de începerea lucrului. Noi nu putem face supraveghere la construcții” – spune directorul general ANR.

Cine minte? Mezei sau Curtea de Conturi?

Mezei susține că firma Gonflabil SRL îndeplinea condițiile prevăzute în metodologie atunci când a primit autorizație ATAT, întrucât era înregistrată fiscal, avea CUI și avea un angajat, în speță pe Alexandru Dima. Afirmația este contrazisă de auditorii Curții de Conturi, dar și de înregistrările de pe site-ul Ministerului de Finanțe, potrivit cărora Goflabil SRL a funcționat fără angajați în perioada 2011 – 2018. Referitor la societatea inactivă fiscal, Safe Port SRL, care a primit autorizație ATAT, Mezei afirmă că sunt alte organe ale statului care trebuie să verifice aceste aspecte; ANR nu avea în metodologie să facă astfel de verificări.

Pe de altă parte, însă, directorul general ANR cunoaște recomandarea Curții de Conturi de a se modifica metodologia laxă și netransparentă. ”O vom modifica” – a afirmat acesta. Referitor la cealaltă recomandare a auditorilor de a se suplimenta personalul propriu al ANR instruit să efectueze inspecțiile de Gas Free și Hot Work, Mezei spune că a obținut cu greu un memorandum din partea Guvernului pentru a scoate noi posturi la concurs. Un prim concurs de angajare trebuia să aibă loc pe 19 septembrie a.c., însă nu s-a prezentat nimeni. Un nou concurs se va organiza chiar zilele viitoare.

Advertisement

Ancheta a fost extinsă la Ministerul Transporturilor

După cum spuneam în partea introductivă a articolului de față, în luna iulie, Curtea de Conturi a extins verificările sale și la nivelul Ministerului Transporturilor. Instituția trebuie să dea note de relații despre legislația lacunară și ambiguă care a condus la infiltrarea acestor privați pe piață, în condițiile în care un om întreg la minte n-ar contracta o firmă fără angajați, cu angajați la negru, inactive fiscal și toate cele, nici să repare un burlan, nu să facă inspecții de siguranță. Una din navele maritime inspectate de privați avea 1450 de trepte de acces în spațiile închise și tancurile de la bordul navei, potrivit informațiilor noastre.  Vi-l imaginați pe Alexandru Dima urcând și coborând, la cei 74 de ani ai lui, toate aceste trepte? Din punctul nostru de vedere, e cât se poate de îndreptățită starea de alertă resimțită de auditorii Curții de Conturi cu privire la faptul că aceste certificate emise de privații fără angajați sar treptele de rigoare care se impun oriunde în lume și cu atât mai mult într-o țară în care au avut loc tragedii precum Anopolis sau, mai nou, Colectiv.

 

Advertisement

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Adrian Cârlescu este fondator și redactor-șef al publicației Ordinea.Ro. Activează în presa locală constănţeană din anul 1998. A fost reporter şi editor de ştiri la MTC TV, redactor-şef la Replica de Constanţa, redactor în departamentul de investigații la Ziua de Constanţa, co-fondator la Dezvăluiri.Ro, redactor de investigații la Constanța.ro. Este absolvent al Facultăţii de Filosofie a Universităţii din Bucureşti (1998), finalizată cu o teză de licenţă coordonată de profesorul Gabriel Liiceanu, şi a unui master de filosofia culturii (2000). Este autor al volumului „Columbia – spectacolul morţii. Regimul de detenţie în Colonia Cernavodă a Canalului Vechi”, Editura Ex Ponto, Constanța, 2014, și coautor coordonator al volumului ”O istorie a orașului Cernavodă”, Editura Star Tipp, Slobozia, 2015.

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions