Conecteaza-te cu noi

Exclusiv

Acum. Dezbatere de urbanism pentru proiectul EXXON de la Tuzla. Ce contestă ecologiștii și proprietarii învecinați

Published

on

A început dezbaterea de urbanism de la Tuzla organizată de compania americană ExxonMobil, în vederea obținerii acordului pentru un Plan Urbanistic Zonal care va permite construirea unor facilități pentru exploatarea resurselor de gaze naturale din Marea Neagră, perimetrul Neptun Deep. PUZ-ul inițiat de Exxon se referă la înființarea unei stații de reglare/măsurare a gazelor naturale, a unui centru de control, realizarea unui drum auto și a unui traseu subteran de conducte pentru transportul gazelor naturale. Din capul locului, trebuie să spunem că documentul depus de Exxon arată că stația de tratare a gazelor extrase din mare va fi amplasată pe o platformă din largul Mării Negre, la 160 de kilometri de țărm. Această platformă nu va fi operată cu personal uman, ci doar prin dispozitive sofisticate, locate în centrul de comandă ce se vrea a fi construit la Tuzla. Echipamentele utilizate permit monitorizarea și setarea de la distanță a parametrilor de funcționare ai platformei din larg. Pe de altă parte, gazele din mare vor fi descărcate printr-o conductă în zona țărmului dintre Tuzla și Costinești. Stația de reglare/măsurare are rolul de a regla presiunea și de a măsura volumul de gaze ce vor fi pompate în viitorul gazoduct Tuzla-Podișor al companiei Transgaz, parte din coridorul BRUA.

Suprafața PUZ-ului este de 248.944 de metri pătrați, din care 201.472 de metri pătrați sunt proprietatea companiei Exxonmobil, iar diferența este grevată de servituți în favoarea investitorului. Din întregul teren, Exxon intenționează să obțină introducerea în intravilan a unei suprafețe de 85.000 mp, care va fi utilizată în mare parte pentru construcția obiectivelor mai sus menționate. Drumul care va fi construit de americani va lega în mod direct această zonă construibilă de drumul național DN 39. Vorbim aici de o stradă de 11 metri lățime. Cea mai apropiată construcție civilă față de zona investiției se află pe teritoriul comunei Costinești, la 720 de metri distanță. Însă, potrivit unor surse ecologiste, între limita intravilanului comunei Costinești și zona de amplasare a centrului de comandă și a stației de reglare/măsurare este o distanță de aproximativ 100 de metri.

La dezbaterea de urbanism de la Tuzla participă activiști ecologiști, dar și proprietari învecinați proiectului. Unul dintre aceștia este Ionuț Diaconescu. Acesta a declarat pentru Ordinea.Ro că principala nemulțumire a localnicilor ar fi legată de amplasarea acestor construcții în vecinătatea zonei litorale. Diaconescu spune că potrivit documentației pe care a studiat-o, conducta care va aduce la țărm gazele din Marea Neagră este proiectată să suporte o presiune de 127 de bari, în condițiile în care conductele operate în prezent de Transgaz suportă o presiune maximă de 44 de bari. Viitoarea conductă Tuzla-Podișor va fi proiectată să suporte o presiune de 63 de bari. Trecerea de la 127 de bari la 63 de bari se va realiza prin stația de reglare/măsurare. Or, date fiind aceste presiuni ridicate, Diaconescu spune că cel mai indicat ar fi fost ca obiectivul să fie amplasat la o distanță mult mai mare de zonele locuite, la vest de DN 39.

Un alt aspect contestabil al proiectului, în opinia lui Ionuț Diaconescu, este acela că Exonmobil și OMV Petrom vor primi dreptul să avizeze orice proiect imobiliar care intră în zona extinsă de protecție a conductelor și a stației de reglare/măsurare.

Advertisement

”Practic, noi, proprietarii, vom fi la mâna investitorilor, iar dacă nu vom primi avize, terenurile noastre nu vor mai valora nimic. Nu vom putea utiliza aceste terenuri intravilane potrivit destinației lor, adică nu vom putea construi. Și nici nu vom putea vinde, pentru că nimeni nu cumpără un teren doar pentru a avea un titlu, ci pentru a-l utiliza. Mascat, suntem expropriați de bunurile noastre, fără o justă și prealabilă despăgubire. Atenție, nu vorbim de terenuri care pot constitui servitute pentru investitor, caz în care s-ar plăti despăgubiri după principiul celei mai mici atingeri aduse proprietății. Noi suntem dincolo de zona de servitute, dar nu putem construi și nu vom putea vinde. În consecință, suntem păgubiți.”.

Știre în curs de actualizare. Va urma!

 

Advertisement

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Adrian Cârlescu este fondator și redactor-șef al publicației Ordinea.Ro. Activează în presa locală constănţeană din anul 1998. A fost reporter şi editor de ştiri la MTC TV, redactor-şef la Replica de Constanţa, redactor în departamentul de investigații la Ziua de Constanţa, co-fondator la Dezvăluiri.Ro, redactor de investigații la Constanța.ro. Este absolvent al Facultăţii de Filosofie a Universităţii din Bucureşti (1998), finalizată cu o teză de licenţă coordonată de profesorul Gabriel Liiceanu, şi a unui master de filosofia culturii (2000). Este autor al volumului „Columbia – spectacolul morţii. Regimul de detenţie în Colonia Cernavodă a Canalului Vechi”, Editura Ex Ponto, Constanța, 2014, și coautor coordonator al volumului ”O istorie a orașului Cernavodă”, Editura Star Tipp, Slobozia, 2015.

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions