Connect with us

Societate

Fructe, legume și produse lactate în școli! Vedeți câte milioane de euro costă

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Ca urmare a modificării legislației europene (Regulamente noi), programele anterioare de încurajare a consumului de fructe şi legume în școli, respectiv de distribuire a laptelui în școli se unifică în Programul pentru școli, sub aceleași reguli şi principii de implementare, începând cu anul școlar 2017-2018.

Dezbaterile pentru unificarea celor două programe la nivel european au fost demarate în 2014. Cele două componente ale programului sunt: distribuția de fructe, legume, lapte şi produse lactate și măsurile educative.

Noul program pentru școli aduce, ca elemente de noutate: – accent pe distribuirea produselor proaspete;  – posibilitatea transferului de fonduri între cele două scheme de până la 20% o singură dată pentru un an școlar; –  Încadrarea cheltuielilor generate de distribuție și măsuri educative, pentru cele trei categorii de produse fructe – legume, lapte și produse lactate într-un buget european mai restrâns, care include distribuția și măsurile educative.

Finanțarea programului pentru scoli este asigurată în baza Regulamentului 791/2016, fiind prevăzute mai multe activități de distribuție si consum, pentru  mai multe tipuri de produse, sub titulatura Programul pentru Scoli.

Alocarea națională pentru programul pentru școli este de 3,5 ori mai mare decât alocarea europeană.

Bugetul UE pentru România/an școlar 2017/2018:

  • 18.098.682 euro stabilit pentru fiecare componentă a programului – schema de fructe şi legume 5.493.478 euro şi schema de lapte 12.605.204 euro;
  • menționam ca valoarea totală a programului pentru școli al României în anul școlar 2017-2018 este de 81.975.806,7 euro incluzând si finanțarea din bugetul național în valoare de 63.877.124,7 euro;

Buget UE pentru România/an școlar 2018/2019:

  • 17.610.684 euro stabilit pentru fiecare componentă a programului – schema de fructe şi legume 6.866.848 euro şi schema de lapte 10.743.836 euro;

Pentru utilizarea cât mai eficienta a bugetului european România a solicitat pentru anul școlar 2017-2018, transferul a 20% din fonduri – aproximativ 1.373.370 euro destinat componentei de fructe/legume către componenta de lapte și produse lactate, ținând cont de numărul de autorități contractante care au încheiat acorduri cadru/contracte de furnizare.

De asemenea, România a solicitat repartizarea suplimentară de fonduri neutilizate de alte state membre. În urma acestor demersuri pentru anul școlar 2017/2018, România a obținut 12.605.204 euro pentru componenta lapte, respectiv 366.256 euro în plus față de suma transferată de la componenta fructe – legume.

Conform recomandărilor Ministerului Sănătății, pentru un aport de fibre alimentare, elemente minerale sau vitamine care în final înseamnă un aport energetic important, produsele de panificație – corn, baton, covrigi simpli sau biscuiți uscați – trebuie preparate din făină integrală, fără adaosuri de zahăr, îndulcitori sau alți aditivi alimentari, cu posibilitatea de a adăuga amestecuri de semințe (floarea-soarelui, dovleac, in şi/sau mac).

Pentru asigurarea diversității distribuției produselor şi pentru a evita instalarea monotoniei în consumul produselor oferite prin Programul pentru școli al României, dar şi pentru a acorda prioritate laptelui se apreciază că o alternare a porțiilor per categorie de produs poate reprezenta o soluție. (3 zile lapte/lactate, 2 zile legume/fructe)

Distribuția săptămânală va cuprinde două porții de fructe şi/sau legume, două porții de lapte, o porție de produse lactate şi cinci porții de produse de panificație, repartizate după cum urmează: porția de fructe şi/sau legume va fi însoțită de covrigi simpli şi/sau biscuiți uscați, iar porția de lapte şi cea de produse lactate va fi însoțită de corn sau baton.

Pentru a se asigura un tratament egal, în cazul acordurilor-cadru nou-încheiate de către autoritățile contractante, se pot acorda produsele specificate pentru un număr egal de zile pe săptămână, similar cu prevederile acordurilor-cadru aflate în derulare ale altor autorități contractante, cu încadrarea în sumele alocate în buget cu această destinație.

Prin paleta varietală a produselor asigurate prin Program se acordă  șansa unui acces la o nutriție diversificata, care asigură o creștere sănătoasă și imprimă un mod de viață sănătos.

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Societate

Plângere penală pentru cardul de sănătate blocat. Vezi ce spune ministrul Sănătății

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Ministrul Sănătății,  Sorina Pintea, a spus într-o conferinţă de presă, organizată în cursul zilei de azi, că a descoperit chestiuni suspecte şi că raportul la finalul investigaţiei privind funcţionarea sistemului va fi trimis la DNA. Ea a vorbit despre tergiversarea unor proceduri şi despre birocratizarea excesivă până când nu au mai putut fi finalizate proceduri de achiziţie.

”De ani de zile, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate – şi spun Casa, deşi ştiu foarte clar care sunt direcţiile care au avut grijă să nu meargă procedurile în direcţia legală şi normală – uzând de procedee birocratice exagerate a blocat ceea ce înseamnă funcţionarea normală a sistemului. Şi îmi asum ceea ce spun, pentru că în momentul în care nişte proceduri care puteau fi finalizate, chiar cu toate contestaţiile din lume, au fost uitate oferte care au expirat stând în Casă… – sunt lucruri care au îngreunat şi au afectat foarte mult funcţionarea acestui sistem. Aş dori în numele celor de la Casă – deşi nu este în subordinea Ministerului Sănătăţii – să îmi cer scuze utilizatorilor şi pacienţilor care au de suferit în urma nefuncţionării sistemului la capacitatea la care a fost creat”, a afirmat ministrul, într-o conferinţă de presă.

Ea a anunţat că raportul de control de la CNAS va fi depus la DNA, după finalizare.

”Acest raport de control va fi depus la DNA. Sunt aici cu şeful Corpului de control. Noi am studiat încă de săptămâna trecută ceea ce avem în raportul prealabil. Din punctul nostru de vedere există fapte de natură penală. Noi, de altfel, am mai depus şi anul trecut – dar nu la DNA – un document. Sunt convinsă că instituţiile statului îşi vor face datoria”, a spus ministrul.

Sorina Pintea a precizat că în cursul zilei de luni se va face o procedură de achiziţie în regim de urgenţă, având în vedere că a expirat contractul pentru baza de date a sistemului informatic.

”De 17 zile sistemul nu a funcţionat. Astăzi s-a dat drumul la sistem. Din păcate, la ora 10,00 a început să înregistreze din nou sincope. În urma acestei discuţii pe care am avut-o cu reprezentanţii Casei şi reprezentanţii Siveco, concluziile sunt mai multe. Oricum, se impun măsuri urgente pentru a putea rezolva urgent, în perioada următoare, modul de funcţionare a platformei. Astfel încât în cursul zilei de azi se va face o procedură de achiziţie în regim de urgenţă, având în vedere faptul că pentru baza de date contractul a expirat. Procedura începută nu a fost finalizată, pentru că este contestată. Şi atunci, pentru a asigura perioada tampon, fără contractare, e nevoie de procedură de urgenţă. Menţionez că această procedură ar fi trebuit să fie făcută în momentul în care s-a constatat că procedura de achiziţie pentru contractul de mentenanţă nu este finalizată. Nu poţi lăsa sistemele bazei informatice celei mai complexe din România fără mentenanţă”, a spus ea.

Pintea a subliniat că este importantă achiziţionarea unei infrastructuri hardware suplimentare, menţionând că în acest moment capacitatea de stocare este ocupată în proporţie de 98% şi că acest lucru riscă să pericliteze funcţionarea sistemului şi pe viitor.

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

Lucrări de reparații a străzilor din Portul Constanța. Vezi ce platforme carosabile se refac

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Lucrări de reparații ale infrastructurii rutiere din Portul Constanța s-au desfășurat în cursul săptămânii trecute – între 15 – 19 iulie 2019, conform programului, –  cu refacerea unor platforme carosabile cu îmbrăcăminte de beton în zona Unitatea Militară și zona Siloz – Macnav – Magazii Tabla, precum și reparații locale la îmbrăcămintea asfaltică în zona Romcargo – Constanța Sud. Totodată s-au desfășurat lucrări pentru securizarea și semnalizarea accesului pe digul de Nord din Portul Constanța.

În  această săptămână vor continua lucrările de reparații la infrastructura rutieră cu refacerea platformelor carosabile în zona Siloz – Macnav – Magazii Tabla și reparații locale la îmbrăcămintea asfaltică din zona Sens Giratoriu – Dana 44. Programarea mai include și execuția a trei camere de tragere pentru alimentarea cu energie electrică în zona Ferry Boat – APM Terminals, zona Constanța Sud.

Lucrările fac parte din Programul anual de întreținere a drumurilor în Portul Constanța, activitate desfășurată de CN APM SA Constanța, prin Sucursala de Servicii Port.

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

Transporturi agabaritice între Buzău și Portul Constanța. Vezi pe unde circulă.

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

În perioada 22.07.2019 – 24.07.2019, se vor desfășura două transporturi cu depășiri pe traseul :

BUZĂU – DN2B – SPĂTARU – DN2 – URZICENI – DN2A – SLOBOZIA – DN21 – BĂRĂGANUL – DN21A – ȚĂNDĂREI – DN2A – HÂRȘOVA – DN2A – GĂLBIORI – DC63 – SILIȘTEA – DJ224 – MEDGIDIA – DN22C – MURFATLAR – DN3 – A4 – CONSTANȚA POARTA 7

Vehiculele transportă piese metalice industriale.

Lățimea maximă a vehiculelor este 5,00 m, viteza de deplasare urmând a fi adaptată condițiilor de trafic. Menționăm ca în conformitate OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice viteza maximă de deplasare a vehiculelor cu depășiri este de 70 km/oră.

Etapele de desfășurare ale transportului sunt stabilite de poliția rutieră, care asigură însoțirea vehiculului cu depășiri. Transportul nu se va desfășura în perioadele și pe sectoarele de drum pe care sunt semnalate fenomene meteorologice periculoase, prin codurile galben, portocaliu sau roșu.

Informaţii suplimentare privind starea reţelei de drumuri naţionale pot fi obţinute de la Dispeceratul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., la numerele de telefon 021/264.33.33; 021/9360, 0800.800.301 și pot accesa pe prima pagina în caseta din stânga: www.cnadnr.ro – DISPECERAT – Șituatia Drumurilor Naţionale, dar și pagina de FB https://www.facebook.com/cnadnr/ și de TWITTER, @CNADNR.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: