Connect with us

Opinie

Liliana Naclad despre preotul care a vorbit de sex, viol și femeia lighioană din islam: „Din nefericire, Părintele Răducă a gafat.”

Maria Ionescu

Publicat

la

Despre subiectul controversat iscat în jurul declarațiilor despre despre sex, viol și femeia lighioană din islam de la emisiunea postului de Radio Trinitas am vorbit cu Liliana Naclad. Teză de doctorat a interlocutoarei noastre abordează discursul religios în mass-media. Ea însăși a fost realizatoare de emisiuni religioase, editor al volumelor de Itinerarii Pastorale în condeiul presei, actualmente lector la masterul de Strategii de Comunicare al Facultății de Teologie din Constanța unde predă Comunicare audio-vizuală și Imagologie.

– Cum vi s-a părut atitudinea CNA-ului vis a-vis de declarațiile controversate ale părintelui Răducă?

Desigur, nu voi lua partea nici CNA-ului, însă nici nu pot fi radicală cu un discurs aflat în direct. E drept că, dacă emisiunea ar fi fost înregistrată, cu siguranță, atât moderatorul, cât și realizatorul și-ar fi dat seama de greșeală. Doar cine nu a făcut emisiuni în direct poate să afirme că e la fel de simplu să sesizezi derapajele din edițiile în direct, față de cele înregistrate. Dacă mai este și cazul unui moderator fără experiență, să ai atenție distributivă, e cu atât mai greu.  Când e înregistrată și poți interveni la montaj, da, acolo se poate vorbi despre nerespectarea regulilor. Mai mult decât atât, din câte știu era o emisiune cu telefoane în direct, ceea ce aduce un plus de lipsă de control atât a întrebărilor cât și a reacțiilor. Cea referitoare la islam venea urmare a prezentării unui caz în care fiica unei credincioase urma să se căsătorească cu un musulman. Părintele Răducă a avut o reacție de respingere a relației și s-a exprimat făcând abstracție sau uitând că este în spațiul public. „în Islam, femeia este considerată o lighioană”.

Cert e că CNA-ul a înțeles mecanismul și a sancționat cu somație publică Radio Trinitas, fără să amendeze postul. Deși sincer, din ce am văzut nu defăimase nicio persoană, ci a exagerat în privința statutului femeii în lumea islamică. Desigur exagerări bazate pe cazuri izolate de extremism. Reglementarile CNA spun clar că:

Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaţii defăimătoare generalizatoare la adresa unei persoane pe baza apartenenţei acesteia la un grup/o comunitate definit(ă) de gen, vârstă, rasă, etnie, naţionalitate, cetăţenie, credinţe religioase, orientare sexuală, nivel de educaţie, categorie socială, afecţiuni medicale sau caracteristici fizice.”

– Nu credeți că părintele Răducă a exagerat vorbind din postura lui despre sexualitate?

Nu sunt în măsură să comentez exagerările, dar desigur, expresia „violul consimțit”, stârnește amuzament, cum stârnesc multe alte expresii ale mai marilor noștri oameni de Stat. Deci părintele este orecum în trend, dacă îmi este permisă glumă. Pot spune că întreaga contrucție a frazei este una lipsită de logică: “Când se soldează cu graviditate, sunt mai multe cauze: fie că este vorba de un viol la care ai consimțit și care ți-a plăcut să se repete, fie că te-ai găsit în imposibilitatea de a face de așa manieră încât celulele germinale care sunt pe punctul de a se întâlni, să se și întâlnească și să fie fertilizat oul.Repet, emisiunea era în direct și poate nu își găsea cuvintele, plus emoțiile interente… Să nu fim mai catolici decât Papa!

Este acesta un semnal că Biserica ar trebui să rămână în sfera ei, și să nu abordeze subiecte stânjenitoare?

Nu. Biserica trebuie să abordeze subiecte cât mai stânjenitoare și să fie clară în ce privește explicarea lor. Semnalul ar fi că orice comunicator religios trebuie să stâpânească bine domeniul cu care interferează în discurs. În cazul de față, educația sexuală. Un exemplu minunat de astfel de comunicator este părintele lect. univ. dr. Sorin Adrian Mihalache de la Facultatea de Teologie de la Iași. Discursul său religios îmbrăcat argumentativ cu cel specializat al neuroștiințelor este coerent, susținut științific și înveșmântat în stălucitoarea haină a morale creștine. Desigur mai sunt câțiva, însă domnia sa mi-a venit acum în minte. Este nevoie de oameni care să fie pregătiți să vorbească despre sexualitate ducând-o către palierele firescului într-un discurs așezat, împănat cu argumente medicale, pentru că sunt destule argumente, însă nu e nimeni interest să crească o generație de oameni morali. Dacă se vine cu un discurs de natura:celulele germinale care sunt pe punctul de a se întâlni, să se și întâlnească și să fie fertilizat oul”, din start, nu doar că ai pierdut audiența, dar ai și căzut în ridicol.  Înțeleg, părintele a vrut să pară cool, să pară în domeniu, dar din nefericire a gafat.

 – Și atunci nu e de preferat ca discursul religios să rămână în cadre bisericești?

Credeți că apostolii lui Hristos, dacă trăiau azi, nu abordau astfel de subiecte în epistolele lor?! Le abordau și își înlocuiau epistolele cu bloguri/vloguri. Problema actuală este că amploarea  mijloacele de comunicare a surprins o parte din comunicatorii religioși toatal nepregătiți să comunice eficient. Pentru asta este nevoie de introducerea unor discipline noi în aria curriculă a facultăților de teologie. Este acest master de Comunicare la Constanța, însă este insuficient. Dincolo de toate, atât emisiunea, cât și reacția promptă a CNA-ului, ca să nu mai vorbim despre amploarea pe care a luat-o subiectul în presă, dovedesc altceva  – o țară cu nevoie acută de repere morale, dar și intelectuale. Azi informația e la un click distanță, dar e extrem de colorată și variată. Și, dacă informația ce se dorește moralizatoare nu are și consistență susținută coerent și presărată cu argumente științifice, se alege praful de demersul moralizator. Radio Trinitas asta încearcă să facă, să aducă înaintea oamenilor astfel de repere și de cele mai dese ori o face cu succes.

Comments

comments

Opinie

Românii, între demistificare politică și misticismul Cuvioasei Paraschiva

Liliana Naclad

Publicat

la data de

Scris de

Din nou toamnă – parcă ieri eram în frământata luptă a afirmării laturii conservatoare a românilor prin votul pentru familia creștină. A trecut un an, dar suntem în același punct sau poate cu o scară mai jos în definirea identității. Vă veți întreba ce identitate, când ea de decenii sau poate secole pare a nu se mai regăsi în conștiința românilor. Iorga spunea că ne-am născut creștini și români deodată, iar dacă e să facem un studiu imagologic multe dintre atributele neamului par a pieri: harnici, ospitalieri, dârzi, iubitori de neam și țară. În locul lor apar cu totul alte caracteristici: hoți, proxeneți, prostituate. În ultimi ani sportivii noștri ne mai ridică din vălul umilinței cu care am fost acoperiți. Aceeași umilință cu care se merge în Parlamentul European cu temele făcute în ce privește educația de gen, în ciuda faptului că ni se calcă în picioare demnitatea prin însuși elementul esențial al unui neam – familia, care iată, la un an de când a fost adusă în discuție, nu a fost definită bio-social, iar românii au fost dezinformați sau informați parțial în privința riscului alinieriilor sau mai bine zis alienărilor noastre la standarde. Nu spun standarde europene, pentru că eu încă sper ca Europa să își modereze și moduleze progresul încadrat în criterii, poftim, nu creștine, dar măcar kantiene în sensul legii morale.

E toamnă și România este din nou în febra unei aparente implicări sociale, așa cum părea a fi și la Referendumul pentru familie. Am urmărit ca un meci moțiunea de cenzură – Guvernul a picat, iar acum ne aflăm în plină criză politică. Discursurile premergătoare votului pot face lesne obiectul unui rezumat al istoriei postdecembriste. Acuzele reciproce de furt, de incapacitate de reconstrucție, de corupție, de supunere a Justiției au dovedit că trăim într-o țară condusă de oameni pe care doar culoarea politică îi diferențiază, nimic altceva, fiind incapabili să devină verticali și să își afirme în fața Europei, prin poziția privilegiată, identitatea neamului. În fiecare an se pierde în neant parte din demnitatea aflată la temelia noastră și, odată ce temelia e distrusă, întreg edificiul se va prăbuși.

Ne-a rămas spiritualitatea și din ea se poate reconstrui tot ce am pierdut. În toate comunitățile românești din jurul bisericilor diasporei am avut sentimentul că mă aflu între semințele ce vor rodi înmiit, chiar dacă au căzut între spinii străinătății. Cu atât mai mult, iată, zilele acestea suntem martorii unei Românii ai căror locuitori au intrat din nou sub cupola protectoare a Cuvioasei Paraschiva, în ciuda ultimilor ani în care am fost blamați că trăim ca în Evul Mediu. Ok, retrograzi, retrograzi, dar, de la an la an, numărul pelerinilor crește, în ciuda deselor bășcălii mass-media la care e supus pelerinul și Biserica. Oare de ce în loc să se destabilizeze, cultul ei crește? Cuvioasa Paraschiva dă o altă perspectivă, una de care politicul nu este conștient și care scapă din vedere multora. Este perspectiva identității în veșnicie, pe când politicul ne arată ceea ce am văzut în parlament – o clasă politică incapabilă de principii identitare, indiferent de apartenență, fapt ce o face vremelnică și incapabilă de relevanță istorică. O vrajbă ce dispare acolo, în preajma Cuvioasei unde sunt și PSD-iști și liberali și PMP-iști sau USR-iști. Bine ar fi să plece de acolo cu o hartă mentală nouă. Să poată afirma cu tărie în fața oficalilor UE că România s-a născut creștină și să apere ce are în structura sa intimă. Biserica e ultimul bastion care, odată prăbușit se va prăbuși toată construcția bunilor și străbunilor noștri.

Cuvioasa Paraschiva nu promite nimic, nu își face campanie și nici nu oferă mici și bere. Stă tăcută, într-o neclintită așezare în raclă. Ce face totuși ea de adună sute de mii de români la un loc? În nemișcarea ei, mișcă suflete – în răceala ei, încălzește inimi – în tăcerea ei vorbește fiecăruia pe limba lui. Fără facebook și rețele sociale are sute de milioane de următori, nu urmăritori care să o pândească, ci următori în a privi în aceeași direcție – Cerul. Cei de acolo, de lângă raclă, cei de departe, care sunt cu sufletul la Iași, sunt românii care au în ADN-ul lor creștinismul ca izvor de înviere după fiecare etapă în care neamul i-a fost răstignit de proprii fii servitori ai altor neamuri turci, austro-ungari, bulgari, ruși și iată, mai nou de fiii fără identitate ai Noii Lumi. Un neam aflat acum pe drumul Golgotei, în care Statul nu mai are nicio credibilitate, Justiția este instituție de revanșă politică, Armata exista doar scriptic, iar Biserica, în ciuda denigrării constante, pare a fi ultimul bastion românesc.

Ce ne rămâne? Nădejdea Învierii izvorâtă din creștinimul aflat structural în conștiința românească.

Comments

comments

Continuă să citești

Opinie

Cum a fentat Făgădău proiectul ”Parcarea”

George Niculescu

Publicat

la data de

Scris de

Să vă aduc aminte. Acum aproape un an  insistam asupra reducerii amenzilor pentru parcări, precum și asupra schimbării orelor de tarifare. Ca să fie demersul complet, am realizat și un proiect de hotărâre pe care colegii mei l-au depus la Primăria Constanța. De atunci și până acum, acel proiect a stat uitat prin sertarele primăriei, lucru care s-a întâmplat în mod regulat în mandatul lui Decebal Făgădău, multe proiecte depuse de consilierii #PNL fiind uitate prin sertare.

Proiectul prezentat de mine în cadrul unei conferințe de presă și “uitat” de dl. primar,  dacă ar fi fost pus în practica de anul trecut, de cand eu l-am supus atenției publice, ar fi rezolvat problema lipsei unei alternative la plata prin sms a tarifului de parcare, iar locuitorii din zonele afectate de noul regulament ar fi putut sa își parcheze mașinile fără să fi fost nevoiți să plătească parcarea după ora 18:00.

Citiți și:

Un consilier județean PNL face ordine în regulamentul parcărilor prin SMS din municipiul Constanța

Însă, asemenea pompierului piroman, dl. primar nu a pus pe ordinea de zi proiectul de hotarare propus de mine, numai pentru a veni ziua în care să se laude că EL a micșorat orarul de tarifare al parcărilor, în favoarea constănțenilor.

Vedeți dumneavoastră, eu am plătit parcarea, un an de zile și după ora 17:00. La fel ați făcut și dumneavoastră, alimentând astfel bugetul orașului nostru. Sunt tare curios, care sunt sumele de bani colectate la buget și ce s-a făcut cu acești bani.

În proiectul pe care l-am depus, sugeram și plata alternativă a parcării, nu doar prin sms, ci și prin instalarea de parcometre. Tot o modalitate de bun simț și de a înlesni plata celor care utilizează parcările administrate de către primăria Constanța. Inițial, răspunsul primarului a fost: “cine nu are mobil, să parcheze în alta parte”.

În concluzie, anul viitor vor fi alegeri, așa că nu ar fi exclus să vedem cum se taie o panglică la inaugurarea parcometrelor în oraș.

Citiți și:

Liberalul Niculescu, lecție de administrație pentru Făgădău: “Rotunjește bugetul prin amendarea excesivă a constănțenilor”

 

Comments

comments

Continuă să citești

Opinie

Ce rămâne în urma lui Anton Anton la Ministerul Energiei

George Niculescu

Publicat

la data de

Scris de

La Ministerul Energiei s-a stins lumina în urma ministrului Anton Anton. La figurat. La propriu lumina încă nu s-a stins, dar la prețurile la care se tranzacționează energia electrică pe piața PZU, nu știu cine își mai permite să țină lumina aprinsă.

În urma dlui Anton rămâne o nouă strategie energetică, un document care nu are nici măcar tangențial vreo legătură cu trendul dezvoltării sustenabile a sectorului energetic din țările occidentale, acest document propunând în mare parte doar soluții depășite din toate punctele de vedere.

Mai rămânem cu o OUG 114 mega controversată, OUG la care ministrul Anton nu a avut nicio reacție cu toate că sectorul energetic a fost puternic afectat și companii din subordinea M.E. au înregistrat deprecieri considerabile pe piețele de capital din cauza prevederilor acestui OUG.

În urma strategiei aplicate și a viziunii dlui ministru, la plecarea domniei sale din minister prețul energiei electrice trece de 600 de lei per MWh în vârf, importurile sunt de peste 1200 de MW pe unele intervale orare, iar importurile de gaze naturale au crescut cu aproximativ 70%. Putem să ne luăm adio de la mitul securității energetice a țării noastre, in aceste condiții.

În ceea ce privește viziunea dlui Anton referitor la gazele din Marea Neagră, acesta nici măcar nu a tresărit atunci când modificările legii off shore făcute în comisia dlui Iulian Iancu au îndepărtat principalii investitori, punând în pericol exploatarea zăcămintelor de gaz natural.

Mă întreb dacă la plecarea din minister s-a întâlnit cu investitorii chinezi interesați de construirea reactoarelor 3-4 de la centrala nucleară de la Cernavodă, așa cum declara nonșalant la preluarea mandatului. Sau poate a coborât pe scări dl. ministru și astfel a evitat întâlnirea cu aceștia.

În concluzie, un mandat slab și o strategie care ne-a arătat lipsa de viziune a dlui ministru Anton Anton.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: