Connect with us

Opinie

Lipsa locurilor de muncă, principala cauză pentru exodul românilor spre vestul Europei

Claudiu Vuță

Publicat

la

Sursa foto: https://huff.ro/stiri/cozi-la-vama-nadlac-sirul-masinilor-se-intinde-pe-mai-bine-de-7km-101267

Potrivit studiului “Talent Abroad: A Review of Romanian Emigrants” realizat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), la cererea Ministerului Afacerilor Externe, în 2015/2016, în statele OCDE locuiau aproximativ 3,6 milioane de persoane născute în România. Din același raport reiese că diaspora românească este a cincea cea mai mare din lume, raportat la numărul total al populației.

Caracteristicile emigrației românești

Emigrația românească a fost puternic controlată între 1950 și 1989. Vizele de ieșire au făcut dificilă ieșirea din țară pentru români, iar rata de emigrare era foarte scăzută. Revoluția din 1989 a dus la ridicarea restricțiilor și la o creștere emigrării, începând cu 1990. Principalele țări de destinație au fost Germania, Ungaria și Israel.

Cetățenii români au primit dreptul de circulație în țările UE în anul 2000, aderarea la Uniune având loc în 2007. Cu toate că anumite restricții, mai ales cele legate de accesul pe piața muncii, au rămas în vigoare până în 2014, românii au emigrat din ce în ce mai mult în alte țări din UE, cum ar fi Italia, Spania, Germania și Marea Britanie. Emigrația a devenit un fenomen social și economic major pentru România, populația țării noastre a scăzut de la 22,4 milioane în 2000 la 19,5 milioane în 2018, migrația fiind responsabilă pentru mai mult de 75% din acest declin.

Raportul ia ca puncte de referință anii 2001/2002, respectiv 2015/2016. În acest interval de timp diaspora românească a crescut cu 2,3 milioane, de la 1,1 milioane la 3,4 milioane. Peste 90% dintre românii ce au decis să emigreze au ales Europa. Românii au ales cu predilecție în Italia (peste 1 milion), Germania (aproximativ 700 de mii) și Spania (cca. 600 de mii).

Motivele emigrării sunt în principal economice

Un procent de 75% dintre emigranții români din întreaga Uniune Europeană au declarat că principalul motiv pentru care au părăsit țara este legat de găsirea unui loc de muncă. Un procent de 31% a indicat familia drept prinicipal motiv pentru părăsirea țării.

Acest tip de migrație a produs adevărate drame familiale. Familiile românilor plecați au fost rupte în două pentru că unul dintre membrii acesteia a fost nevoit să asigure traiul întregii familii muncind la peste 1500 – 2000 de km depărtare de casă.

Dacă imediat după aderarea la Uniunea Europeană au ales să plece din țară cei ce aveau o situație materială precară, pe parcurs ce restricțiile de pe piața muncii au fost ridicate, au ales să plece și foarte mulți specialiști, oameni cu studii superioare, cărora le-a fost ușor să obțină un loc de muncă bine plătit. Atât emigranții din primul val , cât și cei din cel de-al doilea, și-au reîntregit familiile, dar nu în țară, ci peste hotare.

Gradul de integrare al românilor în societățile gazdă este unul ridicat

Diaspora românească se caracterizează printr-o integrare  reuşită în societăţile gazdă, adoptând limba şi normele ţărilor de destinaţie.

În țara principală de destinație, Italia, emigranții români au cel mai scăzut nivel de educație, doar 7% dintre aceștia au studii superioare. Spre deosebire de Italia, în Spania numărul românilor cu studii superioare este de 17%. În general românii cu un grad ridicat de educație au ales să emigreze în Germania, Franța, Marea Britanie, Franta, dar și Canada sau Statele Unite. Aceste două țări au avut foarte puțini emigranți români slab educați: 10% în Statele Unite și 7% în Canada. Germania este principala țară de destinație pentru emigranții români cu studii superioare, unul din cinci români cu studii superioare alegând această țară.

Cum putem opri exodul spre vestul Europei

Cei mai mulți dintre cei ce aleg să plece provin din Moldova și județele din sudul României, aceste zone înregistrând întârzieri economice majore comparativ cu județele din Transilvania, unde fondurile europene și investițiile au contribuit la dezvoltarea întregii regiuni. Orașe precum Cluj-Napoca, Arad, Timișoara, Brașov. Sibiu, Arad sau Oradea reprezintă modele etalon pentru dezvoltare locală și regională, pe când cele din Moldova sau județele din sud sunt un contraexemplu pentru ceea ce reprezintă buna practică administrativă. Lucrurile sunt perfectibile, însă direcția aleasă de către edilii orașelor din Translivania este cea corectă.

Avântul economic luat de aceste orașe a creat și fluxuri migraționale interne. Dacă vizitați Timișoara veți vedea un număr mare de autoturisme cu numere de Gorj, Mehedinți sau Caraș Severin. Situația este identică în Sibiu, oraș în care putem găsi un număr mare de autoturisme înregistrate în Vâlcea. Românii ce locuiau în zone slab dezvoltate economic au decis să plece doar din județul în care locuiau, nu și din România. Au rămas aici pentru că au găsit locuri de muncă, având posibilitatea de a munci și întreține familiile fără a fi nevoiți să plece din țară.

Lucrurile sunt simple, patriotismul este despre economie, decidenții politici ar trebui să conștientizeze că România nu își mai poate permite politici economice și administrative amatoristice. Din raportul OCDE reiese că în străinătate avem 3,5 milioane de români. Nu au fost luați în calcul ultimii doi ani și jumătate. Cifra acestora este posibil să depășească 4 milioane.

Marea majoritate a românilor a ales să emigreze în Italia și Spania, două țări cu mentalitate, limbă și cutume asemănătoare cu România. Cei plecați au căutat nu doar locuri de muncă, ci și o cultură care să le aducă aminte de România.

Acest raport ar trebui nu doar să atragă atenția actualilor decidenți politici, în legătură cu grava problemă demografică a României, este momentul ca indiferent ce guvern vom avea în funcție, să fie create premisele economice pentru ca românii plecați în străinătate să aibă posibilitatea de a reveni în țară. Acest lucru nu este simplu de realizat, dar există exemple ce funcționează. Modelele promovate de către administrațiile din Cluj-Napoca sau Oradea sunt cele ce pot fi implementate și în alte regiuni ale României, în caz contrar țara noastră nu va putea opri exodul propriilor cetățeni spre vestul Europei.

Decidenții politici trebuie să realizeze că patriotismul nu se măsoară prin numărul afișelelor electorale lipite, pancarte sau slogane, patriotismul se evaluează prin succesul înregistrat de către politicile economice adoptate.

Comments

comments

Opinie

Românii, între demistificare politică și misticismul Cuvioasei Paraschiva

Liliana Naclad

Publicat

la data de

Scris de

Din nou toamnă – parcă ieri eram în frământata luptă a afirmării laturii conservatoare a românilor prin votul pentru familia creștină. A trecut un an, dar suntem în același punct sau poate cu o scară mai jos în definirea identității. Vă veți întreba ce identitate, când ea de decenii sau poate secole pare a nu se mai regăsi în conștiința românilor. Iorga spunea că ne-am născut creștini și români deodată, iar dacă e să facem un studiu imagologic multe dintre atributele neamului par a pieri: harnici, ospitalieri, dârzi, iubitori de neam și țară. În locul lor apar cu totul alte caracteristici: hoți, proxeneți, prostituate. În ultimi ani sportivii noștri ne mai ridică din vălul umilinței cu care am fost acoperiți. Aceeași umilință cu care se merge în Parlamentul European cu temele făcute în ce privește educația de gen, în ciuda faptului că ni se calcă în picioare demnitatea prin însuși elementul esențial al unui neam – familia, care iată, la un an de când a fost adusă în discuție, nu a fost definită bio-social, iar românii au fost dezinformați sau informați parțial în privința riscului alinieriilor sau mai bine zis alienărilor noastre la standarde. Nu spun standarde europene, pentru că eu încă sper ca Europa să își modereze și moduleze progresul încadrat în criterii, poftim, nu creștine, dar măcar kantiene în sensul legii morale.

E toamnă și România este din nou în febra unei aparente implicări sociale, așa cum părea a fi și la Referendumul pentru familie. Am urmărit ca un meci moțiunea de cenzură – Guvernul a picat, iar acum ne aflăm în plină criză politică. Discursurile premergătoare votului pot face lesne obiectul unui rezumat al istoriei postdecembriste. Acuzele reciproce de furt, de incapacitate de reconstrucție, de corupție, de supunere a Justiției au dovedit că trăim într-o țară condusă de oameni pe care doar culoarea politică îi diferențiază, nimic altceva, fiind incapabili să devină verticali și să își afirme în fața Europei, prin poziția privilegiată, identitatea neamului. În fiecare an se pierde în neant parte din demnitatea aflată la temelia noastră și, odată ce temelia e distrusă, întreg edificiul se va prăbuși.

Ne-a rămas spiritualitatea și din ea se poate reconstrui tot ce am pierdut. În toate comunitățile românești din jurul bisericilor diasporei am avut sentimentul că mă aflu între semințele ce vor rodi înmiit, chiar dacă au căzut între spinii străinătății. Cu atât mai mult, iată, zilele acestea suntem martorii unei Românii ai căror locuitori au intrat din nou sub cupola protectoare a Cuvioasei Paraschiva, în ciuda ultimilor ani în care am fost blamați că trăim ca în Evul Mediu. Ok, retrograzi, retrograzi, dar, de la an la an, numărul pelerinilor crește, în ciuda deselor bășcălii mass-media la care e supus pelerinul și Biserica. Oare de ce în loc să se destabilizeze, cultul ei crește? Cuvioasa Paraschiva dă o altă perspectivă, una de care politicul nu este conștient și care scapă din vedere multora. Este perspectiva identității în veșnicie, pe când politicul ne arată ceea ce am văzut în parlament – o clasă politică incapabilă de principii identitare, indiferent de apartenență, fapt ce o face vremelnică și incapabilă de relevanță istorică. O vrajbă ce dispare acolo, în preajma Cuvioasei unde sunt și PSD-iști și liberali și PMP-iști sau USR-iști. Bine ar fi să plece de acolo cu o hartă mentală nouă. Să poată afirma cu tărie în fața oficalilor UE că România s-a născut creștină și să apere ce are în structura sa intimă. Biserica e ultimul bastion care, odată prăbușit se va prăbuși toată construcția bunilor și străbunilor noștri.

Cuvioasa Paraschiva nu promite nimic, nu își face campanie și nici nu oferă mici și bere. Stă tăcută, într-o neclintită așezare în raclă. Ce face totuși ea de adună sute de mii de români la un loc? În nemișcarea ei, mișcă suflete – în răceala ei, încălzește inimi – în tăcerea ei vorbește fiecăruia pe limba lui. Fără facebook și rețele sociale are sute de milioane de următori, nu urmăritori care să o pândească, ci următori în a privi în aceeași direcție – Cerul. Cei de acolo, de lângă raclă, cei de departe, care sunt cu sufletul la Iași, sunt românii care au în ADN-ul lor creștinismul ca izvor de înviere după fiecare etapă în care neamul i-a fost răstignit de proprii fii servitori ai altor neamuri turci, austro-ungari, bulgari, ruși și iată, mai nou de fiii fără identitate ai Noii Lumi. Un neam aflat acum pe drumul Golgotei, în care Statul nu mai are nicio credibilitate, Justiția este instituție de revanșă politică, Armata exista doar scriptic, iar Biserica, în ciuda denigrării constante, pare a fi ultimul bastion românesc.

Ce ne rămâne? Nădejdea Învierii izvorâtă din creștinimul aflat structural în conștiința românească.

Comments

comments

Continuă să citești

Opinie

Cum a fentat Făgădău proiectul ”Parcarea”

George Niculescu

Publicat

la data de

Scris de

Să vă aduc aminte. Acum aproape un an  insistam asupra reducerii amenzilor pentru parcări, precum și asupra schimbării orelor de tarifare. Ca să fie demersul complet, am realizat și un proiect de hotărâre pe care colegii mei l-au depus la Primăria Constanța. De atunci și până acum, acel proiect a stat uitat prin sertarele primăriei, lucru care s-a întâmplat în mod regulat în mandatul lui Decebal Făgădău, multe proiecte depuse de consilierii #PNL fiind uitate prin sertare.

Proiectul prezentat de mine în cadrul unei conferințe de presă și “uitat” de dl. primar,  dacă ar fi fost pus în practica de anul trecut, de cand eu l-am supus atenției publice, ar fi rezolvat problema lipsei unei alternative la plata prin sms a tarifului de parcare, iar locuitorii din zonele afectate de noul regulament ar fi putut sa își parcheze mașinile fără să fi fost nevoiți să plătească parcarea după ora 18:00.

Citiți și:

Un consilier județean PNL face ordine în regulamentul parcărilor prin SMS din municipiul Constanța

Însă, asemenea pompierului piroman, dl. primar nu a pus pe ordinea de zi proiectul de hotarare propus de mine, numai pentru a veni ziua în care să se laude că EL a micșorat orarul de tarifare al parcărilor, în favoarea constănțenilor.

Vedeți dumneavoastră, eu am plătit parcarea, un an de zile și după ora 17:00. La fel ați făcut și dumneavoastră, alimentând astfel bugetul orașului nostru. Sunt tare curios, care sunt sumele de bani colectate la buget și ce s-a făcut cu acești bani.

În proiectul pe care l-am depus, sugeram și plata alternativă a parcării, nu doar prin sms, ci și prin instalarea de parcometre. Tot o modalitate de bun simț și de a înlesni plata celor care utilizează parcările administrate de către primăria Constanța. Inițial, răspunsul primarului a fost: “cine nu are mobil, să parcheze în alta parte”.

În concluzie, anul viitor vor fi alegeri, așa că nu ar fi exclus să vedem cum se taie o panglică la inaugurarea parcometrelor în oraș.

Citiți și:

Liberalul Niculescu, lecție de administrație pentru Făgădău: “Rotunjește bugetul prin amendarea excesivă a constănțenilor”

 

Comments

comments

Continuă să citești

Opinie

Ce rămâne în urma lui Anton Anton la Ministerul Energiei

George Niculescu

Publicat

la data de

Scris de

La Ministerul Energiei s-a stins lumina în urma ministrului Anton Anton. La figurat. La propriu lumina încă nu s-a stins, dar la prețurile la care se tranzacționează energia electrică pe piața PZU, nu știu cine își mai permite să țină lumina aprinsă.

În urma dlui Anton rămâne o nouă strategie energetică, un document care nu are nici măcar tangențial vreo legătură cu trendul dezvoltării sustenabile a sectorului energetic din țările occidentale, acest document propunând în mare parte doar soluții depășite din toate punctele de vedere.

Mai rămânem cu o OUG 114 mega controversată, OUG la care ministrul Anton nu a avut nicio reacție cu toate că sectorul energetic a fost puternic afectat și companii din subordinea M.E. au înregistrat deprecieri considerabile pe piețele de capital din cauza prevederilor acestui OUG.

În urma strategiei aplicate și a viziunii dlui ministru, la plecarea domniei sale din minister prețul energiei electrice trece de 600 de lei per MWh în vârf, importurile sunt de peste 1200 de MW pe unele intervale orare, iar importurile de gaze naturale au crescut cu aproximativ 70%. Putem să ne luăm adio de la mitul securității energetice a țării noastre, in aceste condiții.

În ceea ce privește viziunea dlui Anton referitor la gazele din Marea Neagră, acesta nici măcar nu a tresărit atunci când modificările legii off shore făcute în comisia dlui Iulian Iancu au îndepărtat principalii investitori, punând în pericol exploatarea zăcămintelor de gaz natural.

Mă întreb dacă la plecarea din minister s-a întâlnit cu investitorii chinezi interesați de construirea reactoarelor 3-4 de la centrala nucleară de la Cernavodă, așa cum declara nonșalant la preluarea mandatului. Sau poate a coborât pe scări dl. ministru și astfel a evitat întâlnirea cu aceștia.

În concluzie, un mandat slab și o strategie care ne-a arătat lipsa de viziune a dlui ministru Anton Anton.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: